Har ett gammalt hus med torpargrund, generellt taskigt isolerat och med direktel... En lysande kombination...
Ska dra in vattenburet i hela huset med VP men det blir inte på några år än...
Hursomhelst, nu ska köket renoveras och jag hade tänkt dra in vattenburen golvvärme av den enkla anledning att det inte finns utrymme för några radiatorer som ens kommer i närheten av den storlek som skulle behövas.
Efter att ha tittat runt en del så verkar det som om man inte ändrar effekt med hjälp av CC-mått utan snarare med framledningstemp vilket ju är knasigt om man kör VP eller har jag missuppfattat saken?.
Hade tänkt köpa Wirsbo 20mm variant och den ska enl. uppgift ligga på cc 300mm och ger då runt 50W/m2. Om man dimensionerar med radiatorer så rekommenderas runt 70W/m2. Nu har upplevs det ju som varmare med golvvärme sägs det.
Är det tillrådigt att lägga tätare än rekommenderat för att få upp effekten och framförallt funkar det om man kör med golvvärmeplåtar??
Som sagt, gammalt och kallt hus och jag vill inte underdimensionera systemet utan hellre överdimensionera och begränsa senare... Slang är billigt, kalla fötter är dyra... :-)