Vissa pumpar är relativt lätta att flytta utan att det inkräktar på gasmängden.
Enligt servicemanualen för flera panasonic kan man "köra ut" kylvätskan i utedelen, om man följer anvisningarna, utan att förlora så mycket.
Så låt oss anta att installationen gjorts med fem meter rör. Många panasoninc sägs vara fyllda för en viss längd, från början. Intervallet kan tex vara 3-7 meter.
Då kunde man ju anta att en fem meters installation innehåller "rätt" gasmängd även efter en nedtagning på rätt sätt, för i alla fall 4-6meter.
MEN vem monterade utr? Gjorde de rätt? Finns all gas kvar? Funderar allt? osv...
Så om priset är rätt, visst går det. Är det lönt?
Tja en inverter är en inverter. Och de är bra, dock inte så bra som de nyaste. Har det inte gått fem är så finns viss garanti kvar. (Men kolla var utr kommer ifrån, och om de går med på att överföra garantin.) Ofta går det bra OM du anlitar montör, som kan ge en garanti att allt var ok även när du tog utr i bruk.
Priset blir som jag ser det lågt, med utr på backen. Högst ett par tusen.
Litar du på personen, så är det ett plus, annars få tusenlappar+monteringskostnad= kanske en dålig affär.
Det går fort, och vp för få år sedan var både dyra och känsligare än flera lågprismodeller i dag.
Jag stod inför ett liknande val och köpte en ny 3000kr pump som betalar sig på ETT år.
MEN på blocket i går tror jag fanns en likadan panasonic uppe, så jag kunde testa den, själv göra rätt vid nedtagning för 3900. Om jag hade hunnit först, så hade den varit ett bra val.
Panasonic har ett ofta speciellt fel på E9DKE modellen (H16).
Detta går på garantin om den finns, om den kan överföras till ny ägare.
Kolla detta med.
Så slutsatsen blir; är det på kul att du vill prova på, för få pengar, så kanske...
Men om den nu är så bra... varför säljer då någon den??? Den borde ju sitta uppe och spara pengar.
En ny motsvarande finns att få för 5900kr. Tänk på det. Sen är allt ju bättre nu, så sparar du kanske mer på kortare tid genom att se på nyare modeller av Panasonic?
Din begagnade kan kosta ex 2000+kanaler+rör+el+elmaterial+gas+montering... Och hur spännande blir det då?