0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förutom livets nödvändigheter (kaffe och bulle9 vill dom även ha el och vatten till maskinen. Vatten till borran och el til svetsen.
Min borrare hävdade att han använde 4 meters borrstängar , nämligen 24 , för at uppnå borrdjupet på 90 meter+.Jag har hört att det finns endast 3 meters längder av borrstängar.Hur är det med det ?finns det olika längder ?Mvh/Karel
Citat från: karel skrivet 18 januari 2005, 08:06:27Min borrare hävdade att han använde 4 meters borrstängar , nämligen 24 , för at uppnå borrdjupet på 90 meter+.Jag har hört att det finns endast 3 meters längder av borrstängar.Hur är det med det ?finns det olika längder ?Mvh/Karel Det finns flera olika längder på stängerna. Det vanligaste är 3m, men det finns även stänger som är 4, 5 och 6m. Det finns även kortare stänger som används som mellanstycken för att få rätt längd på "startröret" med hammare.Anledningen till att de flesta maskiner ar gjorda för 3m stänger är vikten. Det är tillräckligt tungt för borraren att använda 3m stänger. De vanligaste stängerna väger mellan 12 och 15kg/m beroende på diamater och godstjocklek.Med 3m stänger går det att hantera dom manuellt, vid 4m bör/ska lyftblocket användas./Johan