Tack för synpunkter. Instämmer helt om att 1000w inte innebär blixtvärme. Därför hade jag tålamod när jag hade fyllt beredaren startat upp. Efter ca 12 timmar hade jag 25-30 gradigt varmvatten, lite klent kan jag tycka. Slog på elpatronen ca 3 timmar och fick upp värmen på "normal" nivå, dryga 50 grader. Sedan dess tycks kompressorn orka med att hålla värmen men den går som sagt i princip konstant.
När jag frågade Nibe om vilken temperatur det borde vara på avluften sa de först ca 10 grader, för att senare i samtalet säga att det förmodligen inte är något fel på maskinen.
Är det någon som vet ungefär vilken temperatur jag bör ha på den kalla sidan i kretsen när kompressorn går för fullt, dvs den som passerar kondensorn? Där går ju enkelt att mäta vilken temp jag har. Det är ju ingen hightech kompressor precis men den borde ju vara något effektivare. Nu blåser jag ju ut alla sköna varmgrader (och kilowatttimmar) rakt ut i vinterkylan.
Då jag har en liten IVT Greenline 4 som är ca 10 år gammal som står för husvärmen funderar jag på om man skulle dra brinevätskan från borrhålet via värmeväxlare (typ bilkylare) som avluftningen får passera på vägen ut så att man utnyttjar värmen bättre. Idag går den värmepumpen i princip konstant från oktober till april vilket gör att borrhålet är maximalt utnyttjat. Det isar skapligt på slangen.
Finns det någon därute som gjort en sådan lösning? Inser problemet med att det kan isa i kylaren och att man måste ha en lösning för det också.