0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar för svaret Humlan,Om jag förtydligar lite så undrar jag om VP´n mår bäst (effektivast COP) om den får "tillverka" 40-50 gradigt framledningsvatten av 20 gradigt eller 30-35 gradigt returvatten? VP´n kan få ca 20 gradigt returvatten att jobba med om jag tar returledningen från botten av acktanken.VP´n kan få varmare returvatten att jobba med om jag tar returledningen 40-50 cm ovan botten av acktanken.Sedan kanske man skall ta hänsyn till hur kall uteluften är? På sommaren kan det vara 20-25 grader varmt ute och under vår/vinter, höst -5 grader ute.Ps. Några solfångare blir det inte nu när jag skall docka en VP. Jag vill ha möjlighet till värme/varmvatten så länge det är 0, till -5 grader utomhus. Inte enbart under några få sommarveckor när solen lyser..
Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte..., mycket bättre än att lita på alla sanningar mvh humlan
CiteraJag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte..., mycket bättre än att lita på alla sanningar mvh humlanNu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen här När jag skriver framledningsvattnet så menar jag det uppvärmda vattnet som kommer ifrån VP och sedan tas in till acktanken. Med VP´s returvatten menar jag det svala vattnet som tas ut från acktanken för att mata, värmas upp av VP´n.