Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Två pumpar bredvid varandra samt hur högt låter en inre del.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Två pumpar bredvid varandra samt hur högt låter en inre del. (läst 5767 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kefil
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
kefil
«
skrivet:
04 december 2007, 19:24:49 »
Citera
Hej!
Jag har en tvåvånings -70-tals villa med hyfsad öppen planlösning. Utifrån en del råd jag fått här på forumet funderar jag på att låta installera två lvp. Tänkte börja med en för källarvåningen. Uteaggregatet placeras då på södra husgaveln och innerdelen blåser "längs med huset" från sin placering i gillestugan. Om jag nu senare installerar en pump för markplanet så kommer innerdelen att placeras i vardagsrummet för att få bästa spridningsväg även i markplanet vilket innebär att innerdelarna kommer att sitta rakt över/under varandra. Det är i vardagsrummet och gillestugan jag mest vistas så jag vill ju ha innerdelarna där. Detta innebär att utedelarna kommer att sitta bredvid varandra. Men om man placerar utedelarna bredvid varandra så kommer de väl att stjäla luft av varandra, dvs den ena pumpen suger in luft och kyler ner den och blåser ut den och nästa pump suger in den avkylda luften och får ju då ett sämre cop-värde. Man skulle ju kunna sätta pumparna på varsin sida av samma gavel men då blir det en ful rördragning från den ena och något sämre cop även där. Dessutom tror jag att det blir fulare än om båda sitter tätt ihop. Jag har funderat på en Mitsubishi multisplit men på sidan för märkesspecifikt Mitsubishi avråder man för det är ej lika kostnadseffektivt som två pumpar istället. Nån som har nåt att säja i saken?
Jo, sedan undrar jag hur högt låter innerdelen egentligen? som en dammsugare eller en hårfön eller?
«
Senast ändrad: 10 december 2007, 19:00:17 av kefil
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Två pumpar bredvid varandra samt hur högt låter en inre del.
«
Svar #1 skrivet:
09 december 2007, 07:43:53 »
Citera
Jag tror inte att två utedelar placerade bredvid varann har någon större negativ påverkan på COP.
Håller med om att två separata maskiner bör fungera bättre än en mulitsplit.
Hur mycket de låter... svårt, men min uppfattning är att de låter lite mer än en stationär dator men klart mindre än en dammsugare eller hårfön.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2007, 22:34:12 »
Citera
Hej
2 utedelar bredvid varandra påverkar nog inte varandra märkbart.
Man brukar säga att man får mer för pengarna om man köper två separata twinsplit maskiner i ställer för en mutisplit. Man får högre uteffekt, vilket är mycket bra att ha när vintern kommer. Dessutom får man högre COP och bättre driftekonomi eftersom de 2 maskinerna kan gå mer optimalt och hamnar på en lägre procentuell belastning.
Det som däremot kan hända om man hänger två maskiner nära varandra på en vägg är att mängden vibrationer kan öka. Om det rör sig om en tegelvägg kan det vara OK, speciellt om utedelarna hamnar ganska långt ner på fasaden och nära ett våningsplan (styvare infästning). Kommer de en bit upp på väggen kan även en tegelvägg sättas i egensvängning (=stomljud). Jag brukar tjata om förtjänsterna med markstativ....
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #3 skrivet:
19 december 2007, 15:40:31 »
Citera
Hej Kefil.
Så här gjorde jag på den ena värmepumpens utedel:
2 st T-formade stag gjorda av vanliga Wirsborör. Grävde 2 gropar diam 30 cm, djup 40 cm och fyllde med grovcement. Skruvade fast en skiva (med samma mått som maskinen) ovanpå stagen och körde ner dem i cementen, stagade upp och lät cementen brinna ett dygn. Sedan var det bara att skruva bort skivan och lyfta dit utedelen. Jag satte inte ens dit gummibussningar.
Men det finns ju färdiga markstativ att köpa också. Ofta har de 4 ben med gängade höjdinställningar. Man ska nog se till att ha någon form av platta under så att de inte sjunker ner i gräsmattan, utedelar vägar faktiskt ganska mycket (33-45 kg), speciellt på kompressorsidan. Det är inte bra om utedelen lutar mot kompressorsidan så att avfrostningsvatten rinner in under kompressorn. Det kan dessutom bli belastningar på rörkopplingarna.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #4 skrivet:
20 januari 2008, 18:59:49 »
Citera
Du har egentligen fått alla bra råd redan men,
-Multisplit är inte kostnadseffektivt.
-Monterar du två pumpar samtidigt kan du förhandla ett mycket bra pris
-Markstativ är att föredra, om du är minsta tveksam om att utedelarna kan störa.
-En liten pump's innedel bullrar mindre än en stor. Det finns egentligen inga större skillnader mellan kvalitetspumpar i samma storlek.
-Två innedelar på halvfart bullrar mindre än en på helfart
-Källarpump kör jag själv med, utmärkt om du har en hyfsat isolerad källare. Värmen har en otrolig förmåga att gå uppåt.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Guest
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sverige
Antal inlägg: 748
Karma +0/-0
Kön:
Guest
«
Svar #5 skrivet:
20 januari 2008, 19:05:53 »
Citera
En liten rättelsse bara:
Split=Utedel med
én
innedel
TwinSplit=Utedel med
två
innedelar
MultiSplit=Utedel med
fler än två
innedelar
:,v(
Thumbsup
BjörnK
Loggat
Fibermann
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Moss/Norge
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Kön:
Moss, Norge - Toshiba RAS M18
Fibermann
«
Svar #6 skrivet:
20 januari 2008, 20:04:18 »
Citera
Hei!
Jeg har en twinsplit-modell og er fornøyd med den. Jeg betalte ca 13% mer pr kW enn min onkel som fikk installert en splitmodell av samme merke med noe lavere makseffekt. Min er oppgitt til 8,7 kW (max, ikke nominell) og min onkel sin er på 6,6 kW (max, ikke nominell). Plasseringen på inndelene er rett ovenfor hverandre med i forskjellig etasje.
I prinsippet er sikkert 2 stk splimodeller bedre enn 1 stk twinsplit når det gjelder COP-effektivitet, det var jeg ikke klar over da jeg bestilte. Men jeg er fornøyd likevel, effekten på min twinsplit er det jeg var ute etter. For min del ville 2 splitmodeller vært noe kostbart (selv om pris pr kW kanskje ville vært lavere) og kanskje også overkill med hensyn til hva husets strømnett tåler. Jeg har bare 35 A hovedsikring da sikringskapet mitt er fra 1965. Nå så klarer varmepumpa ned til -5 °C når alle rom er i bruk. Under -5°C så må jeg kanskje lukke et rom i kjelleren eller tilleggsfyre med parafinkamin og/eller ved (har begge deler). Og så har jeg litt å gå på med hensyn til enkle etterisoleringtiltak. Å fyre litt med ved under -5 eller -10°C er bare koselig og det hadde jeg gjort uansett.
Nå tror jeg tilbudet av VP'er er i praksis mye større i Sverige enn i Norge og det gjør jo at utvalget av modeller er mye større. Så hadde jeg bodd i Sverige, ville kanskje to små modeller vært å foretrekke.
Loggat
Installert Toshiba RAS M18 m/split i des-07. Hus fra 1965 60+80 kvm med moderat isolering.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1246
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
TS Comfort AB
HJonatan
R_F
Josth
T Ramsmark
dvolod
macman
jälldorf
tyke
lars
Totning
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info