Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360P och braskamin  (läst 1609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vilde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
360P och braskamin
« skrivet: 04 december 2007, 15:32:14 »
Hej,

Skall snart bygga nytt LB-hus på ca 140kvm med NIBE 360P som värmepump. Det skall byggas i skåne så det är inte de kallaste vintrarna. Jag har läst ganska mycket skit om 360P på olika forum så man blir lite konfunderad om det kommer att räcka till utan för mycket inverkan av elpatron (som säljaren säger). Några tankar?

En annan (viktigare) fråga gäller huruvida man tjänar på att sätta in en braskamin i kombination. Jag har hört att man inte tjänar något alls eftersom golvvärme är ett långsamt system som kyls av när man eldar och sedan måste plattan värmas upp igen vilket kostar lite mycket som man tjänar när man eldar. Ligger det något i detta? Måste man isf hålla eld mycket i kaminen för att det skall löna sig? Eller är det helt fel att det har sådan negativ effekt på systemet?

Vi funderar på braskamin men vill att det skall löna sig ekonomiskt också och inte bara för mysfaktor.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 05 december 2007, 09:19:17 av Vilde »

Utloggad Vilde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: 360P och braskamin
« Svar #1 skrivet: 05 december 2007, 09:23:25 »
Hm,

Ingen som kan hjälpa till med några tankar när det gäller om braskamin är ett bra komplement till en frånluftsvärmepump eller om det inte gör nytta pga motiveringen i inlägget?


Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 360P och braskamin
« Svar #2 skrivet: 05 december 2007, 09:33:50 »
Har man öppen planlösning så hjälper ju säkert braskaminen till att spara, som jag läst mig till här och på andra forum så är det ju viktigt att man sätter en innegivare som då styr framledningstemperaturen till golvvärmen, inte låta termoster styra utan innegivaren och värmekurvan i pumpen skall helt styra värmen i huset, utegivaren styr ju helt efter utetempen så den är ni ju inte hjälpta av för att reglera golvvärmen när ni eldar. Att golvvärmen är trög är vi helt överens om men då den är trög åt båda hållen så sjunker ju inte värmen dramatiskt i golven när golvvärmen slår ifrån när ni eldar, tempen i golvet sjunker kanske 0,5 gr på ganska många timmar, kommer inte ihåg exakt men minst 6 timmar iallafall. Så om ni eldar några timmar varje dag så sjunker kanske golvtempen några 1/10 delar inte mer. Nu kan ju människan känna av en diff i tempen på 0,2 gr så om golvet är några 1/10 kallare så kompenseras ju det av värmen som braskaminen avger.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 360P och braskamin
« Svar #3 skrivet: 05 december 2007, 10:23:55 »
I nya hus brukar väl plattan vara bra isolerad neråt och i kanterna?

I så fall håller jag nog med robban, om plattan väl är uppvärmd bör den kunna hålla värmen ett tag.

Sen funkar det nog bäst med en relativt trög kamin som svalnar långsamt, så kommer VP:n få lite tid på sig att få upp värmen på golven.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: 360P och braskamin
« Svar #4 skrivet: 05 december 2007, 17:10:00 »
Du kan ju också göra som jag har gjort, skaffa en vattenmantlad kakelugn.
Jag har kopplat den till en acctank.  Golvvärmens retur gÃ¥r via en slinga i acctanken och sedan till comfortzonen och därefter ut i golvet igen. Jag har en blandningsventil sÃ¥ inte vattnet blir för varmt, mitt hÃ¥ller som mest ca: 35°.

Det fungerar djäkligt bra faktiskt måste jag tillägga.
« Senast ändrad: 05 december 2007, 17:23:47 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!