Glue...
Du rengör även mellan lamellerna inne och ute, med renblåsning. Använd tryckluft med lågt tryck. Detta räcker att göra var 3 månad - 1gg/varje år.
Med en mjukborste på en bra dammsugare kan du "pensla" lamellerna medan lamellerna inne. Men var FÖRSIKTIG, de skadas lätt.
Om allergi;
Nix tvärtom så minskar allergin. Kolla bara filtren så förstår du vad som försvinner från inneluften och fastnar där.
Kör man jonizering, så klibbar damm samman och faller ner. Det ser skitigare ut MEN damm som är småttigt hamnar i luftvägar, "klumpar" är tunga och hamnar på ytor och blir där tills du dammsuger med din HEPAutrustade dammsugare. Då hamnar den i dammsugarpåsen.
Alltså mindre skit i luften.
När du drar igång, kan du så klart röra runt i skiten som redan finns och just då bör allergikern ta en promenad, medan systemet kör in sig och laddar inneluften med joner.
Så innan första start är det bra om det är superrent.
I vissa fall kan den nya elapparaten ge problem tills alla vätskor som används i produktionen härdat/förångats. Vissa har förbjudits, men anta att kemin som tex finns i plaster, filter, mm kan behöva köra en kort tid innan de är bra för alla.
All luftrörelse kan så klart flytta runt riktigt små partiklar. Vissa blir förändrade då de uppvärms.
Detta löser enbart luftrenare typ de Norse säljer. Dessa typer klarar mycket mindre partiklar, och även vissa bakterier till över 90 % Jag tror det kallas elektrostatfilter.
Jag har en stor som en högtalare till stereon, mycket bra. Det märks direkt hur den laddar luften och efter en timme känns det som noll pollen även om jag just då är verkligt lättpåverkad.
Du kan läsa mer om elektrostatrening på siten;
http://www.norse.dk/index.htmlEn annan femma är att man glömmer aanvända den, tills ögonen är röda och snoret rinner, då... javisst ja... :-)
De verkligen bra. (Och nej detta är ingen dold reklam, jag vet inte ens var du kan köpa en. Jag fick min av en kompis, som köpt den begagnad.)
OBS detta är inte samma som de som ofta finns hos järnhandeln. Den typen klarar det din vp klarar och inte mer.
Men de bättre VP är bra för en allergiker vad jag kan märka själv med min hös-------------nu....AAAAAAAAAA---.Tjoo ...va