Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För stor Vp, nackdelar?  (läst 2812 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henbac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
För stor Vp, nackdelar?
« skrivet: 12 januari 2005, 10:01:58 »
Hej! Jag har idax läget 110kvm boyta och enl beräkningar skall det fungera med en 5Kw markvärmepump ( upp till 150kvm). Det kan bli så att jag i framtiden kommer att bygga ett garage på ca 100kvm samt bygga till huset 50kvm, som jag vill använda Vp:en till som värmekälla. Detta kommer kanske att ske om ca 5 år. Om jag skulle köpa en 7Kw idag till mina nuvarande 110kvm vad skulle nackdelen vara att ha en viss överkapacitet? Är det skadligt för pumpen? Blir det några andra onödiga kostnader?

P.S Jag har ingen Vp i daxläget.

Tacksam för svar!

admin

  • Gäst
admin
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2005, 10:42:17 »
Du måste kolla så att ditt radiatorsystem kan göra av med den effekten vid en framledningstemp på 55 grader i dagsläget.

Gör så här (om möjligt):

Se till att du har en rättvisande tempmätare på framledningen från din nuvarande panna.

Öppna shunt och termostater fullt på pannan/radiatorerna.

Kör på en viss känd eleffekt, helst 6 eller 9 kW (i närheten av den effekt du tänkt på VP:n)

Kör med den effekten så länge att tempökningen på framledningen (nästan) upphört.

Läs nu av tempmätaren på framledningen, kör du 6 kW bör framledningstempen vara max 50 grader för att du skall kunna köpa en 7 kW VP. Kör du 9 kW kan du ha ca 60 grader och ha möjlighet att inst en 7 kW VP.

Temperaturerna ovan är uppskattade, för att vara säker på vilka temperaturer som gäller bör du räkna mer exakt på det, eller ta hjälp av nån matematiker i bekantskapskretsen.

/Rickard

PS.
En Logger kan vara bra att ha en vinter för att se hur hög högsta framledningstemp blir under vintern utan VP.
DS.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2005, 11:37:18 »
Köp en 7 kW framförallt om du har barn/fru som duschar mycket. 5kW räcker utslaget men om tre personer (kvinnor) duschar efter varann räcker inte varmvattnet i min pump om den inte får slå till el.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad henbac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2005, 11:48:34 »
Jag har i dax läget ej vattenburet system utan direktverkande el, kan därför inte göra så som första svarare föreslog. Jag har som tanke att använda mig av vattenburen golvvärme i hela huset när allt är klart.

Mvh Henbac

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2005, 17:07:50 »
Jag skulle personligen aldrig ens titta på en 5KW.
sattsa på 7:an & en 200 liters akumulatortank, för att kompensera för den något stora pumpen.
sen överdiminsionerar du radiatorytorna kraftigt!!!

men hur man gör detta med golvvärme vet jag inte.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2005, 18:45:00 »
sen överdiminsionerar du radiatorytorna kraftigt!!!

men hur man gör detta med golvvärme vet jag inte.

Golvvärme är ju redan "överdimensionerat" med tanke pÃ¥ den lÃ¥ga framledning man dimensionerar för!  ;D

Men det viktigaste vid en "för stor" pump är att man ser till att "radiatorvolymen" är tillräckligt stor. Visserligen kommer pumpen att fÃ¥ lite fler start och stop ändÃ¥ men med tillräcklig mängd vatten sÃ¥ blir gÃ¥ngtiderna OK ändÃ¥. En 200 liters ack som sagt och saken är biff!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2005, 21:03:57 »
Golvvärme och även moderna radiatorer har tyvärr mycket liten vattenvolym.
Men det kompenserar man lätt med en ack.... Om man nyinstallerar då kan man "överdimensionera" så man inte behöver höga temperaturer i radiatorkretsen för att värma hustet även vid svinkyla.
Då kan ALDRIG värmepumpen bli för stor!!!!
Tex Rickards maskin som klarar -30 grader och det med en framledning pÃ¥ drygt 40 grader.... Det skulle funka med en ännu större VP helt klart!!!  mycket bra dessutom om man kompletterar med en ack ( i väntan pÃ¥ tillbyggnaden) den gör även nytta senare när tillbyggnaden är klar!!!!!!

För små finns det vet vi..... men är det NÅN som har för stor VP?????
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:För stor Vp, nackdelar?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2005, 09:18:41 »
Under de sju Ã¥tta mÃ¥nader som jag följt inläggen pÃ¥ detta forum synes en omsvängning skett beträffande storleken. I början borde inte VP'n dimensioneras för 100%,  utan spetsel rekommenderades. Idag kan inte VP'n bli för stor.
Jag stöder denna nya inriktning.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!