Tack Erik
(Jag är förresten JohanB och har en bror som heter Erik, alltså ErikB, men det verkar inte vara du

)
Den typen av uträkningar tycker jag om. Tilltalar mitt teoretiska sinne.

Det är just det där som jag numera börjar förstå också. Både i teorin och i praktiken.
Så jag börjar nu förstå att ingjuten golvvärme tillsammans med stora fönster och kaminer är en himla dåligt passande idé.

Så jag får väl göra det bästa av situationen, vilket nog är att försöka skruva till systemet enligt bästa kompromiss och sedan hoppas på det bästa.
Enligt vad jag kommit fram till är det bara att hoppas att hela huset är:
Väldigt välisolerat (både väggar, sula, fönster och tak).
Väldigt vindokänsligt.
Sedan är det bara att putta in en jämn värme in i plattan och hoppas att ustrålningen är helt jämn ut ur huset, oberoende av vind eller solpåverkan eller varma/kalla omslag.
Din tanke om innegivare delar jag fullt ut. Risken är att dom faktiskt gör det hela sämre, tror jag.
Solinstrålning värmer ju snabbt och försvinner nästan lika snabbt, ingen idé att försöka kompensera med ett halvt dygns fördröjning.
En ordentlig brasa i en kamin likaså.
Temperatursänkning ute kan ju bara fördröjas till det sämre eftersom huset fortfarande håller värme inne.
Däremot skulle en temepraturökning ute faktiskt kunna påskynda att pannan drar ner snabbare eftersom det både är varmt ute och inne.
Avkylning av huset på grund av vind skulle kunna kompenseras men återigen gör trögheten att det inte går att bygga ett vettigt reglersystem.
Nu spånar jag lite men skulle det kunna tänkas att golvvärmen faktiskt skapar en svängning i hela systemet som är av godo. Om man enbart tittar på dygnets temperatur variation och antar att det är en cykel på 12 timmmar i golvet. Temperaturen faller på kvällen och pumpen börjar värma betongen som 12 timmar senare börjar bli varm vilket är på morgonen då yttertemperaturen stiger. Pumpen slår alltså av takten på morgonen och huset värms under den vakna delen av dagen av "restvärmen" i golvet.
Det blir alltså enligt den teorin något svalare på natten och varmare på dagen inomhus.
Detta måste jag fundera/laborera lite mer med.
Hur kan förresten värmevandringen genom betongen tänkas fungera? Blir det en "vågrörelse" genom massan så att en period av uppvärmning vandrar upp genom ytan på ett sammanhållet sätt. Alltså att värmen som skapas vid ett specifkt tillfälle sedan blir en värmepuls som dyker upp en tid senare något fördröjd. Eller skall man kanske mer tänka sig hela plattan som en helt genomvarm enhet.
Johan