Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft pumpar är roliga ting!  (läst 13577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #30 skrivet: 30 november 2007, 18:09:46 »
Någon borde ju läsa installations instruktionerna till sin vp, det står med störrsta sanolikhet att utedelen ska sitta 150 - 300 mm från vägg. Hade du haft längre avstånd till väggen hade säkert mer snö blåst förbi istället för att sugas med in i förrångare....

Ett tips är att sätta den lite på sne, inte så det syns direkt, men så att vattnet rinner ifrån kompressorn och lite bakåt.... Oftast finns där ingen trågvärme och risk för is påbyggning föreligger....

Ha det gott
Hundra år gammalt hus i södra halland, 235 m2 uppvärmd boyta.
Fördelat på ett stort hus och en lägenhet som hyrs ut.
Utedel PUHZ-SHW 112 YAA    Innedel EHST20C-YM9C

Innan värmepump en jävla massa pellets...

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #31 skrivet: 30 november 2007, 18:11:09 »
till D.L !
avstÃ¥nd förÃ¥ngare/vägg  Sc:,h
sen snälla ,du som vet ! förklara "COP under noll" för mig !!




Ser ju rätt tajt ut pÃ¥ bilden, den ligger ju nästa dikt an mot locken pÃ¥ panelen vilket borde göra en 20-30 mm max pÃ¥ avstÃ¥ndet till väggen vilket är pÃ¥ tok för lite!  :,v(

Det är 100 mm exact vilket är minimum rekomendation från tillverkaren, vinkeln på fotot luras lite
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #32 skrivet: 30 november 2007, 18:19:37 »
Någon borde ju läsa installations instruktionerna till sin vp, det står med störrsta sanolikhet att utedelen ska sitta 150 - 300 mm från vägg. Hade du haft längre avstånd till väggen hade säkert mer snö blåst förbi istället för att sugas med in i förrångare....



Det är inte sant, det blir faktiskt värre att sätta den för långt ut.
Den suger i sig ännu mera snödrev då. :)

Prova att sätta en LL pump mitt ute pÃ¥ gräsmattan en snöig dag ska du fÃ¥ se hur mycket snö den kan suga i sig.   ;) *vinkar*
« Senast ändrad: 30 november 2007, 22:32:01 av Doctor Liquidz »
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #33 skrivet: 30 november 2007, 18:31:59 »
Hej

COP under noll borde vara när man kör kyla.

MVH
Messer

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #34 skrivet: 30 november 2007, 19:55:01 »
Hej

COP under noll borde vara när man kör kyla.

MVH
Messer

ja varför inte, då BETALAR man bara....ingen retur-energi-vinst alls...
precis som under olyckliga omständigheter när man värmer runt noll grader och det fetsnöar.

+cop när man får tillbaka mer än investerad el-energi och -cop när man bara betalar mer än vad en vanligt el-element skulle kostat .


 --/ *vinkar*
« Senast ändrad: 30 november 2007, 21:47:25 av Doctor Liquidz »
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #35 skrivet: 01 december 2007, 08:57:29 »
http://www.kcc.se/fil/dbfiles/shopdoc_varmepumpskydd_106.pdf




BjörnK

Sitter inte din vp väldigt nära väggen? Det ser ut så på bilden.

///Andersa

Tanken är nog god. men den modellen suger i sig snö i allafall och ger nog rent logiskt minskad cop i sig då över-taket är på tok för när insuget. (luften loopar alt bromsas).
Nä.Skitfula, skitstora, finmaskiga kanske skulle funka.
Själv så valde jag ett tak högt ovan. För nedfallande snö/regn. men den drar i sig i sidled i allafall vid vind och snö. som värsta DAMMSUGAREN. Se bild nedan.

Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #36 skrivet: 01 december 2007, 09:17:42 »
Angående debatten om Brafa:s väderskydd var det så att många företag angav " testad och godkänd", vilket var helt fel då S.P enbart testar produkter-man godkänner aldrig produkter.
Därav har nu en del företag tagit bort ordet "godkänd" då det rätta ska vara "testad av S.P".

AngÃ¥ende snörök i utedelen är det sÃ¥ att c:a 70% av inkommande luft ska gÃ¥ in bakifrÃ¥n pÃ¥ utedelen medans 30% kommer in frÃ¥n vänster eller höger sida (beroende pÃ¥ konstruktion). När man dÃ¥ monterar utedelen nära väggen och man har oregelbunden fasad blir det dÃ¥ dels mycket hög lufthastighet genom den trÃ¥nga passagen, sen gör fasadens utformning att man även fÃ¥r kraftig turbulens, sÃ¥ utedelen blir en rejäl "dammsugare" som även vispar upp och suger in all snö vid snörök, vilket dÃ¥ förvärras av att utgÃ¥ende raka luftström frÃ¥n utedelen dÃ¥ fÃ¥r snöröken att cirkulera runt, är den sen ocksÃ¥ lÃ¥gt monterad  river utgÃ¥ende luftström även upp den lössnö som ligger framför pÃ¥ marken.  Om man istället har ett rejält tak, bra avstÃ¥nd mot vägg, bra höjd över mark och att lÃ¥ta utedelen ha en lutning sÃ¥ att fläkten "skjuter" snett uppÃ¥t MINSKAR dÃ¥ lufthastigheten mellan vägg/utedel och dÃ¥ MINSKAR även chanserna för turublens och att snö som sugs mot utedelen dÃ¥ istället faller nedÃ¥t.  Tänk pÃ¥ att utedelar jobbar runt 3-5000m3/tim sÃ¥ att sätta utedelen med litet avstÃ¥nd mot vägg försämrar luftgenomströmmning = minskad COP-ökad chans till avisning (genom större luftmotstÃ¥nd).
« Senast ändrad: 01 december 2007, 09:27:41 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #37 skrivet: 01 december 2007, 10:41:19 »
Jag vidhåller, och känner stöd hos Messer:

COP>1 när huset värmes med mer värme än inmatad el, dvs bättre än radiator
0<COP<1 ger VP värme in men mindre än förbrukad eleffekt, dvs sämre än radiator, men värme
COP<0 är när den går i AC eller när avfrostningen förbrukar mer innevärme än vad som sedan avges under uppvärmningen. Osannolikt, men kan nog inträffa med igensnöad utedel.

Varför inga kommentarer om att sätt VP högt??

Det är den enklaste lösningen, ökar livslängden på pumpen då den rostar mindre och då den sitter under tak och torrt blir nog årsCOP litet bättre.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #38 skrivet: 01 december 2007, 10:58:44 »
Hej

Min ena utedel sitter väldigt högt, ca 150 cm fritt under. Den sitter ca 20 cm under takutsprånget. Jag har aldrig några snöproblem även vid riktiga oväder. Avstånd mellan vägg och utedel är 15 cm.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #39 skrivet: 01 december 2007, 12:20:26 »
COP anges på kylmaskiner också !
(och det är inte -COP)

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #40 skrivet: 01 december 2007, 12:33:52 »
COP anges på kylmaskiner också !
(och det är inte -COP)

mvh.ACE

Skulle aldrig bli nåt snack, om man haft vett å använda det vedertagna begreppet, "verkningsgrad" istället...

mvh humlan.

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #41 skrivet: 01 december 2007, 20:31:07 »
COP anges på kylmaskiner också !
(och det är inte -COP)

mvh.ACE

Skulle aldrig bli nåt snack, om man haft vett å använda det vedertagna begreppet, "verkningsgrad" istället...

mvh humlan.

HÃ¥ller 100% med!  COP systemet suger fett!
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #42 skrivet: 01 december 2007, 20:42:47 »
Hej

Min ena utedel sitter väldigt högt, ca 150 cm fritt under. Den sitter ca 20 cm under takutsprånget. Jag har aldrig några snöproblem även vid riktiga oväder. Avstånd mellan vägg och utedel är 15 cm.

MVH/Gano

Hos mig är det tyvärr precis tvärtom.
Min he 9:e sitter precis under ett balkongdäck, skyddad av en siodovägg på ca 1 m avstånd och den går ut ca 2 m (ca 180 cm upp från marken till botten på utedel och ca 20 cm under balkongdäcket)
Min he 12:a sitter på markplan ca 45 cm över denna och ca 180cm under taket som är balkondäcket och ca 4 m till sidoväggen.
Gissa vilken som drabbas av drivsnö?

Naturligtvis är det min he 9:a , dvs den som sitter mest skyddad! ???????????

Jag är helt konfunderad och har blivit övertygad om att det är oerhört svÃ¥rt att förutsäga hur en luftvärmepump kommer  att bete sig oavsett placering.

I bästa fall kan man gissa!
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #43 skrivet: 01 december 2007, 21:42:57 »
Hej

Min ena utedel sitter väldigt högt, ca 150 cm fritt under. Den sitter ca 20 cm under takutsprånget. Jag har aldrig några snöproblem även vid riktiga oväder. Avstånd mellan vägg och utedel är 15 cm.

MVH/Gano

Hos mig är det tyvärr precis tvärtom.
Min he 9:e sitter precis under ett balkongdäck, skyddad av en siodovägg på ca 1 m avstånd och den går ut ca 2 m (ca 180 cm upp från marken till botten på utedel och ca 20 cm under balkongdäcket)
Min he 12:a sitter på markplan ca 45 cm över denna och ca 180cm under taket som är balkondäcket och ca 4 m till sidoväggen.
Gissa vilken som drabbas av drivsnö?

Naturligtvis är det min he 9:a , dvs den som sitter mest skyddad! ???????????

Jag är helt konfunderad och har blivit övertygad om att det är oerhört svÃ¥rt att förutsäga hur en luftvärmepump kommer  att bete sig oavsett placering.

I bästa fall kan man gissa!

Helt rätt, GISSA är nog det enda som funkar rimligt, om man inte köper en billig rökmaskin för 500 spänn och kollar alla virvelvindar/bakdrag vid blåst innan montage-punkt bestämmning..
Men vem orkar det? Typ ingen...


Note:
rökmaskin används i vindtunnlar för hur tex luft-virvlar beter sig kring ett objekt
« Senast ändrad: 01 december 2007, 22:00:14 av Doctor Liquidz »
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #44 skrivet: 01 december 2007, 23:42:49 »
Har man nu 2 pumpar kan man få en tidig varning genom att kolla de beläggningar av avgas/sot/smuts som fäster runt luftintaget på pumpen, men som sagt är det svårt att förutsäga hur snöröken lägger sig. Däremot- om man bott i huset ett par år har man hunnit lära sig var snövallarna blir som störst vid specifik vindriktning. Under takfoten är en utmärkt placering och om ni kollar foton på norska villaområden i väderutsatta ställen, är det väldigt många som placer sina pumpar högt under takfoten och på läsidan (om sådan nu finns i ditt område )
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!