Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft pumpar är roliga ting!  (läst 13574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #15 skrivet: 30 november 2007, 00:20:51 »
Citera
Hej AndersA!  HÃ¥ller med dig om frÃ¥gan, finns det verkligen nÃ¥got bra väderskydd?? För med väderskydd sÃ¥ menar man väl inte den här beryktade fÃ¥gelholken med snedställda ribbor bara hoppas jag, för den kan man ju vara utan.
Mvh Raffen.
Du har svÃ¥rt för 'fÃ¥gelholken' va Raffen??  >:D
Du vet väl att smaken är som baken....
Var du utan...många andra kanske vill ha den... Thumbsup
BjörnK

Tjenare BjörnK!  Ja jag ger inte mkt för en sÃ¥n där holk det kan jag säga dig, och om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ är det mer en designfrÃ¥ga vad det gäller utedelen än ett skydd för den. Positivt är ju att de inte längre uppger i reklamen att holken är testad hos SP och att den där inte visat nÃ¥gon försämrad effektivitet hos pumpen, för om man uppger detta sÃ¥ mÃ¥ste man ocksÃ¥ vid anmodan uppvisa testresultat (och dÃ¥ blir det nog lite svÃ¥rare) annars kan det bli frÃ¥gan om vilseledande marknadsföring.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #16 skrivet: 30 november 2007, 00:36:35 »
Citera
Hej AndersA!  HÃ¥ller med dig om frÃ¥gan, finns det verkligen nÃ¥got bra väderskydd?? För med väderskydd sÃ¥ menar man väl inte den här beryktade fÃ¥gelholken med snedställda ribbor bara hoppas jag, för den kan man ju vara utan.
Mvh Raffen.
Du har svÃ¥rt för 'fÃ¥gelholken' va Raffen??  >:D
Du vet väl att smaken är som baken....
Var du utan...många andra kanske vill ha den... Thumbsup
BjörnK

Tjenare BjörnK!  Ja jag ger inte mkt för en sÃ¥n där holk det kan jag säga dig, och om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ är det mer en designfrÃ¥ga vad det gäller utedelen än ett skydd för den. Positivt är ju att de inte längre uppger i reklamen att holken är testad hos SP och att den där inte visat nÃ¥gon försämrad effektivitet hos pumpen, för om man uppger detta sÃ¥ mÃ¥ste man ocksÃ¥ vid anmodan uppvisa testresultat (och dÃ¥ blir det nog lite svÃ¥rare) annars kan det bli frÃ¥gan om vilseledande marknadsföring.

Mvh Raffen.

*roflmao* *roflmao*

Jaru, inte kan den funka utan minskad cop, finns inte en chans, med jag ger dom nåt poäng för IDOGA säljförsök.

Luktar lite"snake-oil" om hela grejjen. om du förstår vad jag menar. ::)
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #17 skrivet: 30 november 2007, 00:48:19 »
Citera
Tjenare BjörnK!  Ja jag ger inte mkt för en sÃ¥n där holk det kan jag säga dig, och om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ är det mer en designfrÃ¥ga vad det gäller utedelen än ett skydd för den. Positivt är ju att de inte längre uppger i reklamen att holken är testad hos SP och att den där inte visat nÃ¥gon försämrad effektivitet hos pumpen, för om man uppger detta sÃ¥ mÃ¥ste man ocksÃ¥ vid anmodan uppvisa testresultat (och dÃ¥ blir det nog lite svÃ¥rare) annars kan det bli frÃ¥gan om vilseledande marknadsföring.

Mvh Raffen.


Varför säger du så? Du far med rena lögnen!!! Skyddet från Brafab ÄR testad av SP
och jag har tidigare citerad i princip hela rapporten här på forumet.

Vad ni tycker och tror om produkten är helt ovesäntligt så länge SP's rapport säger
att det inte är någon mätbar förlust när man använder skyddet!

F*n Raffen - skärp dig nu och håll dig till sanningen. Tro kan dom göra som går till kyrkan!!!


BjörnK

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #18 skrivet: 30 november 2007, 01:05:49 »
Citera
Tjenare BjörnK!  Ja jag ger inte mkt för en sÃ¥n där holk det kan jag säga dig, och om jag förstÃ¥r det hela rätt sÃ¥ är det mer en designfrÃ¥ga vad det gäller utedelen än ett skydd för den. Positivt är ju att de inte längre uppger i reklamen att holken är testad hos SP och att den där inte visat nÃ¥gon försämrad effektivitet hos pumpen, för om man uppger detta sÃ¥ mÃ¥ste man ocksÃ¥ vid anmodan uppvisa testresultat (och dÃ¥ blir det nog lite svÃ¥rare) annars kan det bli frÃ¥gan om vilseledande marknadsföring.

Mvh Raffen.


Varför säger du så? Du far med rena lögnen!!! Skyddet från Brafab ÄR testad av SP
och jag har tidigare citerad i princip hela rapporten här på forumet.

Vad ni tycker och tror om produkten är helt ovesäntligt så länge SP's rapport säger
att det inte är någon mätbar förlust när man använder skyddet!

F*n Raffen - skärp dig nu och håll dig till sanningen. Tro kan dom göra som går till kyrkan!!!


BjörnK

Hmmm citerat???  b00k

Kan vi inte få läsa hela är du snäll, lägg upp den här eller lägg ut en länk.
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #19 skrivet: 30 november 2007, 07:06:31 »
 till D.L !
avstÃ¥nd förÃ¥ngare/vägg  Sc:,h
sen snälla ,du som vet ! förklara "COP under noll" för mig !!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #20 skrivet: 30 november 2007, 08:01:31 »
Jag har bara läst sista inlägget, men rent matematiskt är COP:

Cop = Effekt ut/effekt in

Om det är så kallt att maskinen tar mer effekt under avfrostningscykeln än den ger tillbaka under värmefasen, blir faktiskt nettoeffekten ut negativ. Då blir COP under 0.

Utan att ha läst, kanske det avsågs under 1?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #21 skrivet: 30 november 2007, 08:07:17 »
OK, nu har jag skummat igenom. Det avses COP < 1.

Om man skall hÃ¥lla samma ton som vissa  *vinkar* skulle jag uttrycka mig sÃ¥här:

Om man bor i Norrlandshelvete eller någon annanstans med snödrev kan man faktiskt sätta pumpen under takutsprång eller liknade. Jag har, av andra skäl, satt en pump så. Mycket bra placering.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #22 skrivet: 30 november 2007, 09:03:38 »
Citera
Hmmm citerat??? 

Kan vi inte få läsa hela är du snäll, lägg upp den här eller lägg ut en länk.

Du kan själv ringa Brafab och be om en kopia. Jag fick ett fax samma dag jag ringde.
Det var 5 tätskrivna sidor och flertalet bilder från testet. Tror du jag öht ids skriva
om hela testet, scanna in bilderna etc. Nääh någon gräns får det vara. Men å andra
sidan så kan det vara så att tillverkaren fabricerar ett test från SP och jag är med
på deras plan att lura alla vp-ägare i sverige att köpa skräpet.

Gå till läkarn med paranoian är min rekommendation ;)


BjörnK

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #23 skrivet: 30 november 2007, 09:49:22 »
till D.L !
avstÃ¥nd förÃ¥ngare/vägg  Sc:,h
sen snälla ,du som vet ! förklara "COP under noll" för mig !!


 ;D Bakström kanske  ::)

mvh humlan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #24 skrivet: 30 november 2007, 09:52:02 »
Jag har bara läst sista inlägget, men rent matematiskt är COP:

Cop = Effekt ut/effekt in

Om det är så kallt att maskinen tar mer effekt under avfrostningscykeln än den ger tillbaka under värmefasen, blir faktiskt nettoeffekten ut negativ. Då blir COP under 0.

Utan att ha läst, kanske det avsågs under 1?

Rent matematiskt blir COP aldrig negativ, den kan bli 0, men inte negativ.
Däremot definitionsmässigt så anser man kanske att den blir negativ när man stoppar in mer än man får ut, dvs under 1 ?

Kikade lite på våra pumpar igår när det kräksnöade och de suger i sig snö det är helt riktigt, men de håller värmen inne och avfrostar med 45 min mellanrum, dvs ungefär samma som när temperaturen ligger runt 0 och det är rejält dimmigt.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #25 skrivet: 30 november 2007, 09:54:38 »
COP = uteffekt dividerat med driveffekt.

Om uteffekten (som du kan tillgodogöra dig för att värma huset) är 1 kW och driveffekten är 1.5 kW blir COP 0,66 
Jag tror att folk "tänker" att COP 1 är detsamma som 0, men det är det ju inte riktigt, även om det är bortkastat att köpa pumpen med COP <1.  ???
« Senast ändrad: 30 november 2007, 09:56:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #26 skrivet: 30 november 2007, 10:04:23 »
Ännu viktigare än COP, är hur energin tas om hand å fördelas. Tror helt klart, att det är dom skillnaderna det handlar om, när folk i allmänhet jmf vilken pump som fungerar bäst...

mvh humlan

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #27 skrivet: 30 november 2007, 10:05:07 »
till D.L !
avstÃ¥nd förÃ¥ngare/vägg  Sc:,h
sen snälla ,du som vet ! förklara "COP under noll" för mig !!




Ser ju rätt tajt ut pÃ¥ bilden, den ligger ju nästa dikt an mot locken pÃ¥ panelen vilket borde göra en 20-30 mm max pÃ¥ avstÃ¥ndet till väggen vilket är pÃ¥ tok för lite!  :,v(
« Senast ändrad: 30 november 2007, 10:09:57 av jman »
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #28 skrivet: 30 november 2007, 12:59:16 »
COP = uteffekt dividerat med driveffekt.

Om uteffekten (som du kan tillgodogöra dig för att värma huset) är 1 kW och driveffekten är 1.5 kW blir COP 0,66 
Jag tror att folk "tänker" att COP 1 är detsamma som 0, men det är det ju inte riktigt, även om det är bortkastat att köpa pumpen med COP <1.  ???
Helt RÄTT !
COP är ett begrepp som berättar hur effektiv en värmepump är, Coefficient Of Perfomance. En siffra som säger hur mycket mer energi man får ut än man stoppar in.
ett tal under 1 = mer in än ut !
0= obegränsat med energi in, och inget ut !!
under 0 finns inte !!

men....det blev mÃ¥nga Dr Liquidz i denna trÃ¥d helt plötsligt  ;) ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Doctor Liquidz

  • Bannlyst
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NORDEN
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft pumpar är roliga ting!
« Svar #29 skrivet: 30 november 2007, 17:50:10 »
OK, nu har jag skummat igenom. Det avses COP < 1.

Om man skall hÃ¥lla samma ton som vissa  *vinkar* skulle jag uttrycka mig sÃ¥här:

Om man bor i Norrlandshelvete eller någon annanstans med snödrev kan man faktiskt sätta pumpen under takutsprång eller liknade. Jag har, av andra skäl, satt en pump så. Mycket bra placering.


Väldigt fin och konkret ton. SÃ¥nt vill jag se mera av!  :)
Mvh: Doctor Liquids aka DL

Audio-Data-Guru till vardags, gör även MEGA-EXTREME gör-det-själv om det är intressanta/spännande/pengabesparande projekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!