Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal slingor till Comfortzones cirkpump  (läst 1230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Antal slingor till Comfortzones cirkpump
« skrivet: 29 november 2007, 15:54:30 »
Hur många golvvärmeslingor kan man ansluta till den medföljande cirkpumpen i en comfortzone? Enl tillverkaren lämnar den 0,8 m3/h, och det räcker väl inte till så många slingor. Ska man dessutom som i mitt fall även kulvertera en del av volymen så måste det väl till en större eller extrapump? Det blir preliminärt ca 11 slingor i huset plus en kulvert som ska delas på 3 slingor.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Antal slingor till Comfortzones cirkpump
« Svar #1 skrivet: 29 november 2007, 18:22:57 »
Hej,
Jag har 13-14 slinger på min Comfortzone om jag inte minns fel och har bara den medföljande pumpen.
Det verkar fungera ganska bra tycker jag.
Jag har aldrig reflekterat över att skaffa en kraftigare pump, eftersom innomhus temperaturen inte varierar alltför mycket. Å andra sidan upplever jag inte golvena särskilt varma heller, men innetemperaturen är bra.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Antal slingor till Comfortzones cirkpump
« Svar #2 skrivet: 29 november 2007, 20:31:31 »
Även jag har rätt stort hus med många slingor. Golvvärme både uppe och nere. Ingen extra pump.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Antal slingor till Comfortzones cirkpump
« Svar #3 skrivet: 29 november 2007, 20:40:24 »
BJohan varför valde du en CE 50, fanns inte 65:an eller behöver du inte effekten?
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Antal slingor till Comfortzones cirkpump
« Svar #4 skrivet: 30 november 2007, 21:53:58 »
Helt riktigt. CE65 fanns inte när jag byggde 2004. Comfortzone var ett helt nystartat företag. Jag var nog en av de första som kunderna. Hade jag byggt idag hade jag helt klart valt CE65.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!