0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej tjaa skeptisk å negativ skulle vilja säga realist...med 60 rör går det ju rent tekniskt inte all ladda ner mer än ca 4000 kwh per år men det tror jag inte går att räkna med 4000kwh ,,,strålnings förlusterm,hög värme i tankarna mm mm kommer att dra ner dom 4000kwh inser bara fakta,har man en värme pump går det nog alldrig tyvär att räkna hem installationen speciellt om du har en luft vatten maskin som är grymt effektiv på vår sommar å höst att den sen ochså spar ström resten av året är bonus luft vatten maskinen har ochså fler fördelar,,den går hela sommaren å stannar inte av pga att det rengnar i 5 dar eller går med 50% effekt bort fall pga mulet väder,,,behovet av ett reserv system minskar ett av felen med solvärme är att ska du ha det riktigt effektift så ska du ha byggt systemet från grunden för just solvärme å låga temperaturer med anpassade acctankar med slingor mm mm 90% av dom som vill ha solvärme har inte det å kommer att tappa 30 % i verknings grad då dom sitter med en gammal skrotig acctank med föråds beredare som minjag tror jag sänkte min elräkning med ca 4-500kr max i sommar lek med tanken att dom går bra i 6 månader hmm 6x500 = 3000kr i besparing så ekonomiskt näää tror inte det,,,,säg att anläggningen kostar 30 000 för solfångare25 000 för en riktigt bra tank då tar det ca .........20år innan ni tjänat igen grejerna,, å det är räknat mot elström som är tokdyr.kör ni en pump på sommaren med luft vatten så bör cop värdet va ca 4-5x ...så det tar 4 till 5x längre tid att spara in solfångaren,om ni kör en pump å räknar på vad det kostar att göra varmvatten med pumpendvs ca100 år innan ni tjänat igen solfångaren å börjar gå + jämfört med pumpensen att pumpen kommer att ge en massa gratis värme i huset gör ju inte saken sämmre en liten å billig luft vatten maskin på 6-7kw bör fixa att värma huset å göra varmvatten ca 8-9 månader per år + att resterande 3mån gör den varmvatten då den inte orkar värma kåken,,,,här uppe där jag bor neröverlandet så gissar jag på att den täcker in nästan hela året såg att det är 1-2 mån per år den inte fixar att göra både värme å varmvatten visst för miljön å för att det är skoj det köper jag,,men inte för att det är så ekonomiskt som en del tycker,visst det blir billigare för visst funkar solfångarna å dom funkar ganska bra men det du spar i förhållnde till vad det kostar går inte i hop ska man sen leja för att göra jobbet ja då är det helt kört med besparngs planen
Förstår inte varför ni hackar på DR:n?? Bara för att han är rakryggad, ärlig och säger vad han tycker och tänker om sina solfångare så behöver väl ni inte hacka på han för det. All heder åt dig Dr:n för att du vågar stå upp för vad du tycker och tänker och inte bara lallar med. //Krister
Citat från: Northkingen skrivet 02 december 2007, 22:40:23Förstår inte varför ni hackar på DR:n?? Bara för att han är rakryggad, ärlig och säger vad han tycker och tänker om sina solfångare så behöver väl ni inte hacka på han för det. All heder åt dig Dr:n för att du vågar stå upp för vad du tycker och tänker och inte bara lallar med. //KristerHittar inte ett enda elakt ord skrivet om Dr i det här topicet..., kanske är dom inläggen raderade redan mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 02 december 2007, 22:46:13Citat från: Northkingen skrivet 02 december 2007, 22:40:23Förstår inte varför ni hackar på DR:n?? Bara för att han är rakryggad, ärlig och säger vad han tycker och tänker om sina solfångare så behöver väl ni inte hacka på han för det. All heder åt dig Dr:n för att du vågar stå upp för vad du tycker och tänker och inte bara lallar med. //KristerHittar inte ett enda elakt ord skrivet om Dr i det här topicet..., kanske är dom inläggen raderade redan mvh humlan.Läs en gång till då..... det behöver ju inte vara direkt elakt det som skrivs men tycker att attityden på en del inlägg avslöjar att det INTE är populärt att tycka att inte solfångare är världsbäst. Själv tycker jag det är mkt bra när någon vågar stå på sig och säga vad man tycker om en sak trots att man äger en själv..... oftast så brukar det ju kunna vara svårt att kritisera sånt man har själv //Krister