0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men om pumpen slipper göra korta körningar 6mån per år så kan det spara in X antal år på pumpen.. Vad är det värt? Räkna med det också samt att det hamnar på "intressekontot"...
hej går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 30 november 2007, 09:50:52hej går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden...Och har man redan har tanken så blir inversteringskostnaden för solfångare nästan bara hälften Intressant att se hur du ändrat inställning till solfångare under senaste året. Du har gått från överentusiastisk till nästan negativ mvh
Citat från: Kall Kyl skrivet 30 november 2007, 11:54:29Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 30 november 2007, 09:50:52hej går pumpen mot en tank så slipper man av å på körningar hela tiden...Och har man redan har tanken så blir inversteringskostnaden för solfångare nästan bara hälften Intressant att se hur du ändrat inställning till solfångare under senaste året. Du har gått från överentusiastisk till nästan negativ mvhMen det där skiftar ju med vädret och årstid När solen kommer till våren igen så kommer lovorden från chunlan
Nu är ni litet taskiga tycker jag.Har räknat förtvivlat. Har man allt övrigt på plats L/V, ack tank, VVautomat, shunt, lämplig väggsida, etc. Så tror jag inte att solvärme lönar sig riktigt, ens med bidraget och att man gör jobbet själv.Men det är faktiskt det bästa jag kan göra själv för miljön. Sparar el,CO2, lång livslängd etc