Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Val av mitsubishi pump  (läst 2135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Val av mitsubishi pump
« skrivet: 28 november 2007, 15:06:02 »
Behöver råd...

Jag har en enplans villa på 115kvm där jag skall installera en lvp som kompetterande värmekälla. Jag har fastnat för Mitsubishi. Dels för att de går tyst samt att jag bara hört gott om dem. Dock vet jag inte vilken jag skall välja. Jag blev rekommenderad att installera en QHEAT 4,5 men jag funderar på om den blir för klen. Finns det några för/nackdelar med att gå upp till en QHEAT SE 6,3 eller en QHEAT 5.0 I-SEE?

Huset är ett kedjehus (trä) byggt -73 men original 2-glas fönster (än så länge...) och standard isolering. Planlösningen är väl inte direkt öppen men samtliga rum ligger i direkt anslutning till den hall/gång där jag tänkt placera lvpn ovan ytterdörren. Gången mynnar efter 6m ut i vardagsrummet om 30-35kvm.

//Niclas         

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #1 skrivet: 28 november 2007, 15:53:59 »
Hej.

En Q-heat 4,5 blir nog lite klen. Jag hade valt Q-heat SE FD25 6,3 kW bland de maskiner du väljer mellan. Bor du lite norrut så hade jag t o m rekommenderat Q-heat FD35 SE 7,7 kW. Hus från början av 70-talet med kopplade 2-glasfönster har ganska stora värmeförluster, så man behöver en maskin med lite kraft. Å andra sidan så är värmeförlusterna lite mindre i kedjehus p g a mindre yta på ytterväggar. Placeringen är viktig för att få bra funktion. Om du lägger ut planlösningen här på forumet så kan du nog få några tips på var du bör sätta innerdelen.

-Vilken årsförbrukning ligger ni på ?

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #2 skrivet: 28 november 2007, 16:28:18 »
Håller med Gano här fast jag hade nog valt FD35:an direkt. Den ger dig ju högre effekt
när behovet finns - vid kallare väderlek. Om du tänker montera ovan dörr rekommenderar
jag inget mindre än 5cm upp till tak. Fast 6 meter låter lite långt och trångt ut - finns det
ingen 'bättre' placeringsmöjlighet? Har du nån ritning du kan lägga upp?


BjörnK

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #3 skrivet: 28 november 2007, 22:01:22 »

Senaste årsförbrukningen låg på 18100 kWh. Kan väl även nämna att jag bor i Vänersborg i Västra Götaland så vi har ingen direkt bitande vinterkyla (men väldigt rå....).
Vad gäller tänkta placeringen ovan dörren är att jag inte vill ha innerdelen i vardagsrummet vilket jag tror är den alternativa placeringen men jag skall lägga upp planlösningen så snart jag kan så får vi se vad ni rekommenderar för alternativ.
Vilka förluster kan en för tight placering mot innertaket ge? kan nog max få 5-6cm till taket vid placeringen ovanför dörren.

//Niclas

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #4 skrivet: 28 november 2007, 22:53:51 »
Problemet med för liten frigång är att luftcirkulationen blir sämre, med följden att fläktmotorn
måste jobba hårdare, som i sin tur förstås försämrar effektiviteten. Klarar du med 5-6cm även
om du väljer en FD maskin från ME? Isf tycker jag du borde välje en sådan.


BjörnK

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #5 skrivet: 29 november 2007, 12:06:04 »
Bifogar planritningen på huset så får vi se vad ni ser för alternativ/åsikter.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #6 skrivet: 29 november 2007, 17:25:51 »
Hej Nite!  Vad gäller placeringen så har du ju precis som du säger bara 2 alternativ, antingen ovanför ytterdörren eller i vardagsrummet i ungefärlig riktning mittemot hallen. Sett till värmespridningen i huset och pumpens välmående så skulle nog placeringen i vardagsrummet vara att rekommendera.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #7 skrivet: 02 december 2007, 13:08:18 »
Kan ni utveckla mer varför jag skall välja en så stor maskin till ett förhållandevis litet hus. Tjänar jag verkligen på att gå upp i storlek? Äter inte en större pumps högre effektbehov upp besparingen?
Är Mitsubishis texter: "QHeat 4,5 - rekommenderas för villor upp till ca. 150kvm" och "QHeat 5,0 I-See - rekommenderas för villor upp till ca. 160kvm" enbart snack och under förhållanden som bara existerar i en utopi.
Varför skall jag välja en större pump. Är det alltid bättre med en större pump? 

//Niclas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #8 skrivet: 02 december 2007, 13:58:25 »
Hej Nite!  Det där med storlek på pump diskuteras ofta livligt på forumet och oftast är rekommendationen att välja så stor pump som möjligt.
Effektiviteten på luftvärmepumpar minskar ju succesivt med sjunkande utetemperatur och det finns egentligen inga luftvärmepumpar som är riktigt effektiva vid utetemperaturer på nedåt 15-20 minusgrader och luftvärmepumpar är därför egentligen inte avsedda för att kunna svara för hela husets uppvärmning vid riktigt låga utetemperaturer utan då endast vara ett komplement till husets ordinarie värmekälla. Så där du bor med kanske 6-12 dagar/år som det kan bli riktiga köldknäppar (oftast kortvariga) kan det säkert löna sig att de dagar det handlar om stödvärma lite med elradiatorerna isf, alt välja 2 st mindre pumpar istället.
Detta ämne har diskuterats i en annan tråd bl.a och där t.ex Paxmax ger en bra förklaring till skillnaden mellan en liten och stor pump som du kan ta del av om du så önskar.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=14786.msg147578#msg147578

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av mitsubishi pump
« Svar #9 skrivet: 02 december 2007, 19:17:00 »
Citera
och det finns egentligen inga luftvärmepumpar som är riktigt
effektiva vid utetemperaturer på nedåt 15-20 minusgrader

Jodå Raffen, 4,2kW vid -15ºC kallar jag en riktigt effektiv värmepump.
Det är ME's FD35:a som har detta värde och jag är säker på att
Nocria från Fujitsu inte är så långt ifrån - om inte värre!!!


BjörnK

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!