0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
+ här oxå...Jag märker att du inte varit i landet i väster på ett tag.Dom är rika som troll har turban Köpkraften är enorm!Kan själv jodå, världsledande på en hel del faktiskt.Att släppa loss.. det skulle vara som att ge oss Svenskar 4500 miljarder att leka med. Det skulle bli katastrof!Vi har ungefär 100 miljarder i våra pensionsfonder såg jag. Så det är lite skillnad!
Vad skulle hända om vi släpper loss 4500 miljarder här?Värre bubbla än I USA skulle det bli Dom hade en enorm recession före våran svacka 1990, detta mycket pga av att dom släppte loss för mycket kaptital. Lärdomen gör nog att dom är så restriktiva nu.Men jag håller med dig visst, tex infrastrukturen skulle må bra av en storsatsning.Men det finns ju inte folk, nån ska ju göra jobbet också!
Menar ni att norrmännen sparar i räntebärande?
Jag kan svara 60% i aktier, men utländska aktier.http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_37985.e24
Dom har säkert en bunt CDO´s och subprime också. Men dom har råd Snart är den världens största oljefond. Tänk er det 4,5 milj innevånare! Det är ju som en mindre stad i många länder!
Innan du skriver, måste du hitta några fakta, Humlan.Norska statens oljefond förvaltas med låg risk och låg avkastning. Målet är 4% realavkastning. Med 2 % inflation blir det ungefär 6%. Ca 130 förvaltare i norska riksbanken förvaltar ca 2000 miljarder. F.n har man ca halva i obligationer och halva i aktier. Man har regler som förhindrar att man ivesterar pengar i spekulativa volatile aktier och aktier i verksamheter som inte är bra för miljön t.ex. Hegdefonder är förbjudet. Norska oljafonden är ett fond där riskprofilen är mycket låg. Avkastningen blir då inte hög. Av vad jag kan läsa av dina inlägg har du en riskprofil mycket högre än norska oljefonden Senaste utkastade (7. november 07)"Finansdepartementet har besluttet å fjerne det britiske metall- og gruveselskapet Vedanta Resources fra Statens pensjonsfond – Utland, best kjent som oljefondet. Selskapet fjernes på grunn av medvirkning til alvorlig miljøskade og brudd på menneskerettigheter, opplyser departementet i en pressemelding."Ref: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article974998.ece