0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Avensis skrivet 01 december 2007, 00:34:19Innan du skriver, måste du hitta några fakta, Humlan.Norska statens oljefond förvaltas med låg risk och låg avkastning. Målet är 4% realavkastning. Med 2 % inflation blir det ungefär 6%. Ca 130 förvaltare i norska riksbanken förvaltar ca 2000 miljarder. F.n har man ca halva i obligationer och halva i aktier. Man har regler som förhindrar att man ivesterar pengar i spekulativa volatile aktier och aktier i verksamheter som inte är bra för miljön t.ex. Hegdefonder är förbjudet. Norska oljafonden är ett fond där riskprofilen är mycket låg. Avkastningen blir då inte hög. Av vad jag kan läsa av dina inlägg har du en riskprofil mycket högre än norska oljefonden Senaste utkastade (7. november 07)"Finansdepartementet har besluttet å fjerne det britiske metall- og gruveselskapet Vedanta Resources fra Statens pensjonsfond – Utland, best kjent som oljefondet. Selskapet fjernes på grunn av medvirkning til alvorlig miljøskade og brudd på menneskerettigheter, opplyser departementet i en pressemelding."Ref: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article974998.ece
Innan du skriver, måste du hitta några fakta, Humlan.Norska statens oljefond förvaltas med låg risk och låg avkastning. Målet är 4% realavkastning. Med 2 % inflation blir det ungefär 6%. Ca 130 förvaltare i norska riksbanken förvaltar ca 2000 miljarder. F.n har man ca halva i obligationer och halva i aktier. Man har regler som förhindrar att man ivesterar pengar i spekulativa volatile aktier och aktier i verksamheter som inte är bra för miljön t.ex. Hegdefonder är förbjudet. Norska oljafonden är ett fond där riskprofilen är mycket låg. Avkastningen blir då inte hög. Av vad jag kan läsa av dina inlägg har du en riskprofil mycket högre än norska oljefonden Senaste utkastade (7. november 07)"Finansdepartementet har besluttet å fjerne det britiske metall- og gruveselskapet Vedanta Resources fra Statens pensjonsfond – Utland, best kjent som oljefondet. Selskapet fjernes på grunn av medvirkning til alvorlig miljøskade og brudd på menneskerettigheter, opplyser departementet i en pressemelding."Ref: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article974998.ece
Jag behöver väl knappast plita ner en lista med "säkra" företag, som den här hösten som tapat 50% eller mer i börsvärde..
Men att nån annan skulle göra det med mina pengar, det skulle jag inte alls gilla.
Kan tyvärr Roll Eyes meddela att allt är bara bra..., nästan lite för bra, då carrytradingen gått som tåget.