0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,har du en scroll så jämför med andra scrollpumpar. Har du en kolvpump så jämför med en annan kolvpump. En scroll brukar ha lite flackare lutning jämfört med en kolvpump, dvs mindre skillnader mellan låga och höga utetemperaturer. Idag har de flesta scroll, men man kan ännu hitta data i gamla manualer. För ganska länge sen gjorde jag ett excelark där jag la in olika data från olika pumpar det fanns data ifrån CTC(Mechaterm) och Nibe. Då såg man tydlig just den skillnaden, annars var linjerna ganska parallella. Pumparna gick då inte heller ner mer än till -10 grader. Det brukar vara ett ganska linjärt förhållande mellan COP/Effekt och utetemperatur. I alla fall om man inte räknar med avfrostningarna som tillverkarna låtsas att de inte finns, utan bara säger att ca 10% går förlorat pga dem.
...Har du själv en ny eller gammal Optima? Min -10 eller -20 grader C?IVT bytte till scroll först i årets modeller och med den en lägre minsta drifttemperatur, -20 grader C.Mvh
Jag tror inte ivt vill visa vad de har för COP vid lägre temperaturer.De nyare optimorna som utlovar drift ner till -20, har nog inga snygga siffror iaf.Förstår inte hur man kan ändra specen endast pga att man bytt kompressor från kolv till scroll.Det är fortfarande r407c man använder och den lämpar sig inte för värmepumpsdrift när det blir kallare än minus 6-7 grader ute.om jag inte minns fel så bryter optimans lågtrycksvakt på 1.8bar och då bör pumpen ha stannat vid dessa temperaturer eller vid max -10, har den inte det så fungerar inte expventilen som den ska, alltså är den feldimensionerad, vilket kanske ligger bakom kompressorhaverierna man hört om på vissa av de nya optimorna.