0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
flöde X specifika värmetalet x DeltaT = effekt !ett visst flöde ger ett specifikt DeltaT vid en förutbestämd uteffekt !har du tex 8 ºC DeltaT kan du ju inte få varmare vatten än returtemp + 8 ºC eller ? ?ska tanktemperaturen stiga så förutsätter det att du inte plockar ur mer effekt än du tillför med VP !så svaret är helt enkelt att du förbrukar mer än du producerar , och VP-effekten stiger vid sjunkande temp på varma sidan, samtidigt som radiatoreffekten sjunker. så vid en bestämd temperatur möts effekt-kurvorna, och där hamnar du !hoppas du förstod mvh. ACE
Tack för svaret! Nu är allt på plats. Har kopplat in shuntautomatiken och den verkar reglera bättre än vad jag gör. Nästa steg blir att isolera alla rör ordentligt. Misstänker att det kan smita en hel del energi där. Även fast det inte är många meter.
Kan man dämpa flödet med en ventil??
Vill inte vara elak, men det finns en annan firma som säljer denna pump, där man specar till 6kw vid +30 ºC, alltså bör den modellen då ha raketfart =högsta läge på cirk-pumpen. Fick greven denna sändning av misstag med läge 3 eller levereras dina pumpar med +30 inställt (eftersom högsta fart genom växlaren knappast kan få framledningstemp att styras upp till 45-55 ºC, oavsett hur man ställer in temp). Rätta det som jag har fel i.
hallå kan någon förklara skillnaden för mig: större mängd vatten till en liten lägre temp alt mindre mängd vatten till en högre temp? det känns som om huset kräver mer än pumpen förmår att ge?
Förlåt en okunnig...men är inte pumpen varvtalsstyrd? Kontinuerligt, inte bara med tre lägen?Det vore väl ett elegant sätt att hålla temperaturen från pumpen hög, när det blir kallare ute och huset kräver mer effekt (Om jag lärt mig något ac ace's utmärkta lektioner!)Orsaken till denna konstiga fråga, är att jag har tre L/L som sköter värmen i kåken. Men tänkte använda en liten L/V för bakgrundsvärme på elementen och VV före spets.