Hej
Har en relativt nyinstallerad VP, igångkörd i augusti. Har nu även satt in en braskamin på nervåning för lite stöttning när det är riktigt kallt och som mysvärme. Veden är gratis så jag eldar för det mesta när jag är hemma.
Pumpen går med innegivare och jag har väl inte pillat så jättemkt med kurvan, den ligger nu på kurva 47, justering -4. Innetempen är bra, 21 grader +-nån halvgrad.
Min fråga är hur ekonomiskt det blir att elda i braskaminen. Innegivaren sitter bredvid braskamin och när vi eldar påverkas den givetvis. Är det kass att ha det så? Framledning bör flukturerar ju rätt rejält när pumpen försöker kompensera för värmen... har haft framledning bör 4 grader ibland. Sedan när elden slocknar och det blir kallare inne blir det såklart omvänt...
Har separat elmätare på pumpen, ligger runt 20kWh per dygn. Eldar vi hela dagen kanske det går ner mot 19, men det känns ändå som att skillnaden borde vara större.
Pumpen går 4-5 timmar nu när det är runt nollan, vid -4 gick den 8h. Ca 20 starter (har ställt upp startfördröjningen till 20 min). Shunt spärrad, övre panna står på 47 grader. Vi har stora gamla sektionsradiatorer och grova rör (har suttit en kokspanna med självcirkulation en gång i tiden).
Ska man köra utan innegivare?
En annan fråga är hur pumpen sätter börvärde i tanken, har för mig att det är framledning +5 grader. Men det verkar inte gälla när framledning kompenseras av innegivare, jag kan ha framledning bör 4 grader och tanktemp bör 40 grader
Verkar som att den fortfarande går på kurvan från utegiv då, eller?
mvh
Håkan