Tjenobyl var en INES?
Nja, det där litar jag inte så mycket på, de klassificerar väl tillbuden efter "ägarnas" rapporter om hur deras säkerhetssystem är uppbyggda och beroende på vilka direktiv personalen har.
Just i detta fall följde inte personalen de arbetsbeskrivningar de fått, trots att det larmade för en allvarlig incident som lkrävde att härden skulle nödstängas så provade personalen att göra om omstart "de trodde inte på larmen" utan hade en känsla av att det inte vara så illa som det såg ut med härden...
I brist på personal och tid så kontrollerades härden aldrig manuellt och kamerorna fungerade inte...
Hade personalens känsla varit felaktig och nödkraften inte gått igång hade tiden varit väldigt knapp för att hinna nödstoppa...
Fast det är klart, det där går säkert vinkla hur man vill, jag gissar att sanningen ligger nånstans mittimellan INES-klassningen och "konsultens" katastrofscenario.
Oavsett hur det är med den där saken så anser jag att det är alldeles uppenbart så att kärnkraften är extremt utsatt för risker när det gäller internationell terrorism, bara konstigt att det ännu (vad vi vet) inträffat ännu.
Mycket konstigt.
PS. Jag har jobbat i över 20 år med industriella styr och reglersystem, dessutom i rätt stor utsträckning just med säkerhetssystem och jag VET hur otroligt ofta det är fel på säkerhetssystemen.
Att personalen har låg tilltro till dem tycker jag bevisas av att de inte trodde på larmen och inte heller följde de instruktioner de hade vid den typen av larm som fanns under katastofen med nödkraften.
Jag har själv jobbat under några liknande händelser på den industri där jag var anställd, med utslagna styrsystem och larmsystem, och jag vet hur ställd man som personal blir när man förväntas köra en process utan att kunna se eller veta vad som händer.
I flera fall är det rena turen att det inte sker allvarliga olyckor - oavsett om industrierna har kärnkraftsinriktning eller ej.