Hej! Den här frågan ställde jag på annan plats på forumet men har inte fått något svar, varför jag upprepar frågan här. Jag har en fråga angående rumsgivare:
I vårt nuvarande fritidshus (som skall bli vår bostad om några år), skall vi installera en luft-luft-VP. Huset har idag en olje/el-panna med vanligt vattenburet radiatorsystem (golvvärme i ett rum).
Vi är ofta i huset även vintertid, ca varannan helg. Tanken är att kunna dra ned tempen till kanske 16-17 grader när vi inte är där. En luft-luft pump av någorlunda kraftig modell (ev Nocria 14 LB) kommer antagligen kunna hålla hygglig temp för det mesta, men ibland kommer stödvärme behövas. Bäst tänkte jag vore då om vi installerade en rumsgivare som ställs någon grad lägre än vad VP är inställd på (vet att VPs "börvärde" antagligen får ställas någon grad över önskad temp en bit bort). Min erfarenhet från vår nuvarande bostad och även svärfars hus är att ute-givare inte ger lika jämn innetemp som en rätt placerad och bra innegivare (i alla fall inte om huset är lite vindkänsligt pga halvdålig isolering eller utsatt läge).
Vid pannan finns en Landis & Gyr reglercentral (från mitten på 80-talet?). Den har beteckningen Sigmagyr RVP 31.31.
Frågan är;Går det att ansluta en rumsgivare till denna i stället för nuvarande ute-givare? Jag mailade frågan till Landis & Gyr support, men fick svar att de ej längre sysslar med reglercentraler - de trodde Siemens tagit över den enheten men från Siemens tycks det vara svårt få svar. Antar att det finns någon duktig hemmafixare här på forumet som har svaret! Var kopplas då innegivaren (har ännu inte öppnat RVP 31-31)?,Vilken typ av termostat bör man använda? Jag är införstådd med att givaren skall placeras i ett större rum och så att sol inte kan träffa den mm. Termostatventilen på radiatorn kommer ju stypa ned om ett rum får väldigt mycket solinflöde, men jag vill alltså att det i det läget då VP räcker till för att värma, inte mycket värme går ut på stigaren, utan att tempen där höjs bara när det verkligen behövs! /Micc
Fick ett bra tips av Ridax att i stället låta en termostat styra cirk.pumpen så att den startar om tempen sjunker i huset (se
www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17298.0), men eftersom rummet där nere (typ gillestuga) har golvvärme vill jag att det alltid går ut lite grundvärme dit, så att inte fukt "dras upp"! Huset är ett suteränghus med endast detta rum + ett badrum i suterängvåningen.
Tacksam för svar! /Micc