0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: Roland skrivet 04 december 2007, 22:45:29Citat från: StefanP skrivet 04 december 2007, 21:42:30 jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan. Gjorde en överslagsberäkning. Utan foam/folien hade ungefär 40 % av temperaturfallet kommit över trägolvet, resten ligger i betongen. Med folien blir det mindre än 40 % så undersidan av trägolvet är inte så varm. 1 mm folie motsvarar gissningsvis 2-3 mm trä eller 20 mm betong. Kan du förklara lite
Citat från: StefanP skrivet 04 december 2007, 21:42:30 jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan. Gjorde en överslagsberäkning. Utan foam/folien hade ungefär 40 % av temperaturfallet kommit över trägolvet, resten ligger i betongen. Med folien blir det mindre än 40 % så undersidan av trägolvet är inte så varm. 1 mm folie motsvarar gissningsvis 2-3 mm trä eller 20 mm betong.
jag vet att det är 8 cm från golvslingorna till betongplattans topp, där på ligger det ett flytande trägolv på 14 mm som har ett lager foam/folie mellan.
Konstigheten i det här huset är att som du skrev själv tidigare medeltempen i slingorna i rummet håller 29.5 grader men temeperaturen på golvet ligger på 20 grader om jag minns rätt.
Det var wirsbo som dimensionerade anläggningen, de borde väl ha tagit reda på alla omständigheter, dvs effektbehov när de gör sina uträkningar.
Då måste jag nog skylle på far min Han är både byggherre och arkitekt i det här fallet. Wirsbo och IVT (eller vad det hette innan) har levererat många beräkningar och anläggningar som har fungerat bra tidigare, och de skall ha vetat om att det var mycket fönster och U värde på dessa och väggar, men uppenbarligen har det skett någon form av miss, i form av kommunikation, glömska, eller vad det nu kan vara, sen så hade man nog inställningen att man inte behövde granska deras arbete då vi har haft mycket att göra med dem genom åren. Men IVT kommer nog inte ifrån att de offerera en VP-modell för liten. Jag tänkte inte ens på värmeanläggningen öht då det inte var min roll riktigt.Men men golvvärmen kan man inte göra något åt, frågan är hur mkt man kan göra utan att skada golven, hur mycket tål klinker/trä? Alltså genom höjd framledning, jag tror jag får exprimentera lite. om det åtminstonde kunde bli lite kallare.
Läser i min manual om golvvärme vilket säger varje grads övertemp förhållande till rumstemp ger dig 11 W/m2. Dim max 27 grader på golvyttemp i vistelsezon. Bad eller hygienrum accecteras lite högre temp än i övriga rum men max 35 grader får ett golv ha då i specella randzoner vid fönster etc. Med max värde 27gr får man 11,7x(27-20)=81,2W/m2 men medelvärde är 50W/m2.
Riva ut trägolven och lägga sten (granit klinker är ju snyggt och leder värme extremt bra).Är det ett alternativ? Fläktkonvektor i taket ett annat, en infälld fyrrörsmodell så får du kyla på sommaren också.
StefanPDu och jag är i samma sits att ha liten VP förhållande till husets värmebehov. Men det har det goda med sig att man utnyttjar VP fullt ut och ej kör på tomgång. Så nu utnyttja den så bra det går. Mitt förslag låt golvet vara för det är väl synd att riva upp ett fint trägolv. Sätt in fläkt konvektor som även de fungerar bra och effektivt i låg temp system. Förslagsvis som man skev sätt en i taket på strategiskt plats i stora rummet.Nu börjar du utveckla ditt system du har så effektivt det går. Kör på så låg framlednings temp du kan, värm ej upp golvet till övertemp för då kan det skada ditt fina trägolv. Max 40 graders framlednings temp och om värmen ej räcker så öka flödet och ev brist på energi vilket kan bli då det är som kallast spotta in med "lite" extra el.CiteraLäser i min manual om golvvärme vilket säger varje grads övertemp förhållande till rumstemp ger dig 11 W/m2. Dim max 27 grader på golvyttemp i vistelsezon. Bad eller hygienrum accecteras lite högre temp än i övriga rum men max 35 grader får ett golv ha då i specella randzoner vid fönster etc. Med max värde 27gr får man 11,7x(27-20)=81,2W/m2 men medelvärde är 50W/m2.Spotta i händerna ta tag i utveckling av systemet./Janne
hejTa gör värme behov effekt test i bad rummet genom att koppla in en elfläkt och kör i gång den där och samtidigt stänger du bad rumets golvvärme.Din golvvärme där är ju 25 grader så det mot 21 graders luft temp ger 4x11W/m2. Då kan du räkna ut vilken värme du får med golvvärmeslingan.Sen om det går ökar du flödet mer ( om det går), då bör golvtemp öka.