0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det var mer välisolerat än jag trodde, så en Mitsubishi FD25VAH kanske är mer lagom overkill! Det stämmer med 90+90kvm!/Pontus
De tidigare ägarna är ett par i 70-75-års åldern som tycker om att elda i köksspisen. Årsförbrukningen av el totalt, dvs både uppvärmning, varmvatten och hushållsel, är ganska jämt 13000kWh! Mannen i huset sa när vi tittade på elmätaren och räkningarna att han skulle bli förvånad om vi gjorde av med mindre...
Citat från: Pongu skrivet 20 november 2007, 13:57:03De tidigare ägarna är ett par i 70-75-års åldern som tycker om att elda i köksspisen. Årsförbrukningen av el totalt, dvs både uppvärmning, varmvatten och hushållsel, är ganska jämt 13000kWh! Mannen i huset sa när vi tittade på elmätaren och räkningarna att han skulle bli förvånad om vi gjorde av med mindre...Det är ju ett stort hus för ett pensionärspar. Har de verkligen värmt upp hela huset? Vad har de haft för temperatur?
Förresten det här med en ev energibesparing av ca 6000-10000:- kr/år när det gäller att köra med luftvärmepump som ett alternativ tycker jag väl låter helt realistiskt att kunna uppnå när det gäller ett hus på ca 180 m2, och detta till priset av en ganska blygsam investering ifh till om man jämför med mkt annat.
Citat från: Raffen skrivet 28 november 2007, 22:32:43Förresten det här med en ev energibesparing av ca 6000-10000:- kr/år när det gäller att köra med luftvärmepump som ett alternativ tycker jag väl låter helt realistiskt att kunna uppnå när det gäller ett hus på ca 180 m2, och detta till priset av en ganska blygsam investering ifh till om man jämför med mkt annat.Eftersom elförbrukningen totalt, enligt förra ägaren, ligger på 13000 kwh så är det, enligt mitt förmenande, inte realistiskt med en besparing på sex- till tiotusen per år med en L/L-pump. Tvärtom.Jag har än så länge inte träffat på en enda L/L-pump som är tyst på riktigt (inklusive min egen). Visst, på lägsta fläktvarv hörs det inte mycket, men hur mycket värmer den då?Jag säger inte att de är dåliga, men oljudet framhävs näppeligen i marknadsföringen (som för övrigt förtiger ett antal andra tillkortakommanden). Oljudet är en faktor som ska tas med i ekvationen, inte bortses från.