Dräneringen till kondensvatten kan slamma igen! Detta hände min 490 igår, efter 2års drift. Resultatet blev en sjö på golvet eftersom vattnet sökte sig andra vägar, i mitt fall via en otät kabelgenomförning. Inte alls bra, det kunde slutat med elektronik-haveri eftersom vattnet följde kabeln. Anledningen till pluggen var att det damm som passerar filtret delvis sökte sig till avloppet. En god sak förde det med sig. När jag för två mån sedan luftade och fyllde på radiatorsystemet hade jag slarvat och inte stängt påfyllnings-ventilen helt. Således sipprade vatten in hela tiden samtidigt som s-ventilen släppte ut värmevatten. Det slarvet har kostat.
När jag nu var och rotade i maskin passade jag på att kolla bulben till exp-ventilen. Den sitter kl 14, således rätt efter anvisningarna, vilket betyder att den satt fel vid leveransen eftersom jag har flyttat den. Jag uppgav felaktigt i en tidigare tråd att den skulle sitta undertill och lade skulden på fel uppgifter vid utbildningen. Den enda som hade fel var jag själv som tydligen fått hjärnsläpp. Notera att exp-ventilen kan sitta fel vid leverans.
Erfarenhet jag vill dela med mig av är:
Kontrollera att kondensavloppet fungerar.
Kontrollera att påfyllningsventilen är helt stängd.
Detta gäller IVT 490, hur övriga maskiner är byggda vet jag ej.
Det hade varit bra med en varningssignal om kondensvattnet rinner över kanten på kärlet och ut i vp-delen.
En automatiskt stängande påfyllningsventil vore också bra.