0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vad jag hört så är det nästan ingen som har så låg förbrukning på hushållselen.. "brukar räkna med 5000-6000" det var nog ett par år sen man hade den förbtukningen.. innan platt tv:s mmskaffa separat mätare så ser du exakt..satte in en sep. mätare på tvn blev inte allt för lycklig.. i avslaget läge drar den 25W
Hej igen!Jag har tittat lite instruktionsboken och där kan man nog tänka sig att det är rimligt med 2,4 kW X tiden. Men detta gäller husvärmningen, vad gäller mitt specifika fall 290 timmars drifttid, så är 90 av dessa till varmvatten och då går kompressorn för fullt(tror jag), vilket är närmare 3 KW, sen kommer avfrostning, cirkulationspumpen och varmvattenhöjning(har lagt den på en gång i månaden) till. Jag tror man kan räkna med i medel ca 2,8 KW i drift, då givetvis utan att man behöver hjälp av patronerna.Jag nämde innan 290h(månad)X2,4 kW=696 kWh, närmare sanningen är nog 290hx2,8kW=812 Min totala var som sagt ca 1800 kWh/månad. Detta innebär nästan 1000 kWh/månaden till hushållsel (12000/år), verkar otroligt mycket, ekvationen går inte ihop, jag har kontrollerat elmätaren, och den är OK!Har någon några fler synpunkter på mitt resonemang?MVH kWh jägaren Joeggla
Hej igen pumpkamrater! Bifogar tre exeldiagram, som ni kan titta på. Detta är kalkyler, som jag tror att jag hamnar på om ett år, skall bli kul att se hur nära jag kommer.1 plans med källare(105 kvm), treglas dåligt isolerat bjälklag.21 ºC i ca 200 kvm.2 vuxna. 2 småbarn, en trettonåring och ett "helgbarn" på 16 bast.Jag har delat upp beräkningarna på husvärme, vv och hushållsel. Jag har räknat med ca 7750 kWh/år, ligger närmare 800 på vintermånaderna och ner mot 500 på sommaren.Skicka gärna lite kommentarer om mina beräkningar, "ute och cyklar eller inte". Jag tror jag sparar närmare 14000 kWh/år(nästan 18000 riksdaler) Vi hörs tomte::