Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Montera innedel pÃ¥ högkant?  (läst 5943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Montera innedel på högkant?
« skrivet: 14 november 2007, 21:50:56 »
MÃ¥ste innedelen sitta som "vanligt"?
Jag har en smal väggsnutt på södra väggen där den skulle passa fint på högkant.

Är det några problem med det?


Hämtade min pump idag, en Appliance för 2990:- med rör, utan elkabel (sa dom i alla fall).
Jag hoppas den funkar fint trots priset


Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2007, 12:14:56 »
Kort svar: kanske

Problemet ligger i 4 katergorier.

1. infästning: En del innerdelar har "gravitations assisterade" infästningar, dvs "hänger" på vägen mer eller mindre. Kolla din innerdels infästning och bedöm ifall den skulle sitta lika säkert på sniskan.

2. fläktfäste, lagerupphängning: fläktmotorn och dess lagring kanske inte klarar sidokrafterna utan börjar då kärva när sidokrafterna malt igenom hela vägen. Väldigt svårt och veta hur den reagerar om man inte råkar vara expert på just detta området

3. kondensvatten: Ifall alla andra villkor uppfylls så kan du iaf totalt glömma att köra kylning/AC.
Kondensvattnet droppar inte ner i uppsamlingsrännan utan rinner åt helt fel håll och kommer orsaka katastrof. Värmedrift kan fungera, beror lite på hur maskinens avfrostningar ser ut. Ifall maskinen har lång avfrostning och det plötsligt kommer för mycket fukt i rummet kan det teoretiskt bli så pass mycket fukt att det rinner av lite grann och vart hamnar det då?
Jag har observerat dropp-bildning på min egen maskin under avfrostning men inte kunnat se ifall det verkligen rinner av. Hitintills så har maskinen sen återgått till värmeläget och den lilla fukt som fanns förångades snabbt igen.

4. filter och luckor: Stannar alla filter på plats? alla luckor snäpper fast trots nya monteringen?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2007, 15:23:59 »
Tror också att fläkten kommer att haverera för att lagren kommer att få en felaktig belasning!
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad pettja

  • Janne P
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: FÃ¥ker Östersund
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2007, 16:15:25 »
Hej!
Tänk va mycket man lär sig här pÃ¥ forumet, "gravitations assisterade" infästningar, tyckte jag var ett fyndigt uttryck!!  ;D
Nääää....... jag tror ocksÃ¥ att det bara är att glömma att sätta innerdelen pÃ¥ högkant. Om det vore möjligt sÃ¥ skulle väl det framgÃ¥ av de medlevererade montage anvisningar som ju brukar följa med varje pump. Jag har dÃ¥ aldrig sett nÃ¥got annat alternativ än "gravitations assisterade" infästningar  :)

Såg att det var något märke som har en innerdel som lämpar sig för montage under ett fönster tex. kom inte ihåg var jag såg det men säkert är det någon på forumet som vet både märke och om det är bra eller dåligt.

MVH
pETTJA *vinkar*
Hus byggt 1904, Elvärme,Kakelugnar,vedspis,braskamin, Panasonic TE12DKE och en Chunlan i garaget

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2007, 16:18:45 »
Daikin har ju en golvmodell som kan sättas under ett fönster.

Sedan så tror jag Carrier har en stående hörnmodell!
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2007, 00:23:38 »
...
Tänk va mycket man lär sig här pÃ¥ forumet, "gravitations assisterade" infästningar, tyckte jag var ett fyndigt uttryck!!  ;D ...
Jo, ibland är det petigt på jobbet... typ noga med skade-rapporter, man ballar ur, då hjälper lite humor.
"På grund av ett gravitationsassisterat misstag med arbetsstycket så ådrog sig min fot mig en temporär skada av dermatologisk karaktär..."
Verkligheten: Tappade nå't tungt skit på foten, fick blåmärke.

Och.. ordet "krok" lÃ¥ter sÃ¥ självklart, gravitationsassisterad infästning lÃ¥ter nÃ¥'t som t.ex. panasonic verkligen kan ta betalt för!  ;D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad dicklund2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2007, 22:43:40 »
Ok, lagret till fläkten är nog anledning nog att låta bli. Jag tänkte mest på ev gasfickor och sånt som kunde störa gas/vätskeflödet.
Men den hade passat väldigt bra på högkant...

Utloggad drakbane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #7 skrivet: 09 december 2007, 20:13:22 »
Hej

När vi nu ändå är inne på att montera apparaten på sniskan så tänkta jag ställa en fråga.
Kan man montera den i taket, innedelan alltså?

Har svårt för att få plats med den annars så för min del hade det varit kanon!

Förutsatt nu att alla luckor och annat sitter fast. Och den gravitations assisterade infästningen får kanske modifieras :-)


/Joakim

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #8 skrivet: 09 december 2007, 20:53:16 »
Nocria har jag uppfattat skall kunna monteras både på vägg eller hängd i tak, vet inte hur det är med övriga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #9 skrivet: 09 december 2007, 23:01:33 »
Hej

När vi nu ändå är inne på att montera apparaten på sniskan så tänkta jag ställa en fråga.
Kan man montera den i taket, innedelan alltså?

Har svårt för att få plats med den annars så för min del hade det varit kanon!

Förutsatt nu att alla luckor och annat sitter fast. Och den gravitations assisterade infästningen får kanske modifieras :-)


/Joakim

Bör nog gå, men du kommer aldrig att kunna köra den som AC. Men du måste väl kunna hitta en annan placering!
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad drakbane

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2007, 22:10:03 »
Jo en annan placering hade ju varit att föredra....men där den optimala platsen är har jag ett FÖNSTER.....och ca 20 cm ovanför bara.....därav köpet av RAS10an då denna bara är 25cm hög. Så går det inte att montera den i taket så får den "sticka ner" i fönstret en bit.....

Ska försöka knåppa ihop en ritning över nedervåningen oxo...finns kanske något geni här som ser de jag inte ser....



/Joakim

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Montera innedel på högkant?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2007, 18:43:15 »
Lånar tråden i samma ämne....:)
Jag funderar på att montera min nere i källaren (198cm takhöjd) i ett hörn... Ja med en OSBskiva som sitter från ena väggen till motsvarande andra vägg... Så inomhusdelen sitter i vinkel av 45 gr ut.... Att det är möjligt förstår jag ju, men hur blir det med buller? Blir det resonansljud eller nåt då kanske?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!