0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visst förångas pumpmediat i förångaren men ångan överhettas också. Graden av överhettning beror på temp KB, och värmeöverföringen från KB till pumpmediat.
Beror på trycket i förångaren som skall hållas konstant av expansionventilens termostatstyrning. Denna styrs av temperaturen efter förångaren. Överhettningen är avsiktlig och kontrollerad.Därmed, har du taskigt flöde genom värmeväxlaren så får du problem med ökad nedkylning...
OK, men finns det inte en gräns för hur mycket expansionsventilen tillåts öppna? Det borde finnas ett mintryck i kondensatorn?
Det finns något ologiskt i ditt resonemang, varför då???Jo, när värmepumpen startar är som regel temperaturen i systemet lågt, detta ger ett lågt deltaT (radiatorerna avger inte mycket effekt vid låg yt-temperatur) och därmed en väldigt hög uteffekt/COP.
Om det inte blir problem då så kan det väl inte vara någon risk med att köra cirkpumpen på högt flöde/låg deltaT vid högre framledningstemperaturer heller?
expantions ventilen funkar så att den öppnar på temraturen på ingående förångadgas till kompresson ju varmare gasen blir ju mera öppnar ventilen alltså ju varmare kb till vpumpen ju mera gas går igenom konensorn= högre cop mvh vvp ( och går expantionventilen sönder så den inte stänger då hoppar lågtrycks pressostaten in o bryter kompressor driften för den ej skall havirera)
Detta förklara ju mitt resonemang lite mer logiskt också. För högt flöde VB ger mer kondensat i kondensorn = mindre kondensat i förångaren = sämre effektupptag i förångaren = expansionsventilen stryper hårdare = sämre COP eller?
mindre kondensat i förångaren => högre kondensationstemp => ökad öppning av expansionventilen => mer kondensat i förångaren => lägre kondensationstemp => högre effektupptag.Eller?
Än en gång...Eftersom VP ger hög COP vid låga framledningstemperaturer (mycket kondensat i kondensorn) så borde det inte vara ett problem, snarare tvärt om.Men säker är jag inte.
Citat från: PerF skrivet 12 januari 2005, 10:54:49mindre kondensat i förångaren => högre kondensationstemp => ökad öppning av expansionventilen => mer kondensat i förångaren => lägre kondensationstemp => högre effektupptag.Eller?Jag förstår inte början "mindre kondensat i förångaren => högre kondensationstemp" skulle pumpmediat kondensera vid en högre temp i kondensorn om det är mindre kondensat i förångaren?