Här kommer min uppfattning om besparing med olika typer av värmepumpar.
Luft/Luft:Sparar ca 15-30% av totala tidigare el/energi-förbrukning.
Nackdelar:Värmer inte tappvarmvatten.
Kommer sällan åt att värma mer än 50-70% av den uppvärda ytan.
Ger lägre verkningsgrad än en mark/bergvärmepump vid "normalt" vinterväder, riktigt dålig verkningsgrad vid temp under -10 grader.
Bullrar en del, men här är känsligheten för buller väldigt olika mellan olika ägare - en bedömningsfråga.
Kan vara lite besvärligt att spinga runt och trimma upp termostaterna på radiatorerna när värmepumpen inte räcker till. (detta naturligtvis förutsatt att man dragit ned dem tidigare...)
Fördelar:Billig investering/installation.
Sjunkande priser.
Nästan alltid payoff-tid på så kort tid som 2-4 år.
Kan bidra till ett bättre inomhusklimat tack vare luftrening, vissa klagar dock på att inomhusmiljön blir sämre. (fast vissa klagar ju på allt
)
Lägre elräkning!
Luft/Vatten-VP:Sparar ca 30-50% av totala tidigare el/energi-förbrukning.
Nackdelar:Bullrar en del utomhus - kan störa både grannarna och en själv.
Stannar helt vid temp under -12 till -15 grader.
Kräver avfrostning, vilket är negativt ur verkningsgrads-synpunkt.
Ger inte så hög verkningsgrad vid temp under 0 grader.
Dyrt att konvertera från direktverkande el till vattenburet system om det krävs.
Fördelar:Kan värma hela huset + tappvarmvatten (naturligtvis beroende på hur den kopplas in)
I södra sverige ger de en bra besparing till en klart lägre kostnad än mark/berg-värmepumpar.
Ingen "bullrande" inomhusdel.
Lägre elräkning!
Mark/berg-värmepumpSparar ca 40-60% av totala tidigare el/energi-förbrukning.
Nackdelar:Hög investerings/installationskostnad.
Lång payoff-tid
Dyrt att konvertera från direktverkande el till vattenburet system om det krävs.
Fördelar:Stor besparing
Kan värma hela huset och tappvarmvatten.
Tyst.
Jämn och hög verkningsgrad under hela uppvärmnings-säsongen.
Historiskt sett den längsta livslängden bland de olika värmepumpstyperna.
Sammanfattning:Naturligtvis är besparingen beroende på civilstånd, bostadens planlösning och storlek samt var bostaden ligger i vårt avlånga land.
Speciellt luft/vatten-Vp passar enligt mitt förmenande bäst i södra sverige.
Mark/bergvärme-VP passar bäst i norra delarna av landet.
Luft/luft-värmepumpar är ett bra alternativ vid direktvärmande el, då en konvertering kan göra det svårt att räkna hem en investering både i Luft/vatten och Mark/berg-värmepump.
Gemensamt för samtliga värmepumpar är att de innebär betydligt mindre arbete än andra alternativ så som t.ex. pellets eller ved-eldning.
Dessa alternativ kan dock ge en besparing väl i paritet med den besparing som värmepumparna ger.
Nu har jag kastat ut ett riktigt "köttben", låt höra vad ni har för synpunkter på min uppfattning i frågan
/Rickard