Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konsekvens av att sänka fläkthastiget pÃ¥ IVT490  (läst 3537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Sänkte fläkthastigheten för 3 veckor sedan till det lägsta då vi har extremt låg luftfuktighet i huset och det kändes som lite dragit emellanåt, satte även in stormsäkringar i alla Freshventilerna som också hjälpte till ordentligt så draget försvunnit nästan helt vilket också märktes i veckohelgen när det blåste halv storm här nere. Efter jag sänkt fläkthastigheten så blev pumpen mycket lugnare, tuffar på mycket med bara kompressorn ända ner till 0:an och under utan tillskott flera timmar, patronen går in ibland och stöttar vid varmvattenuttag som vanligt men inga långa stunder, på det hela känns det som det går åt mycket mindre energi nu.
Jag har haft koll på avfrostningar som jag läste om här tidigare när man sänkt fläkthastigheten och dom är inte fler nu än tidigare utan någon gång ibland precis som vanligt.

Men nu till problemet,Jag har inte ändrat värmerkurvan eller fininställning på över 1 år utan allt har skött sig själv och temperaturen i huset har varit konstant och bra.

Men nu när temperaturen sjunker nerÃ¥t 0:an och lite under sÃ¥ blir golven kallare och innetempen har svÃ¥rt att hÃ¥lla sig pÃ¥ den nivÃ¥ som tidigare, den sjunker nerÃ¥t 20 gr. frÃ¥n normala 21-21,5 när det är mulet och blÃ¥sigt vilket den aldrig gjort tidigare. 

Nu höjde jag värmekurvan 2 snäpp för ett dygn sedan men utan resultat, framledningstempen ändrades några tiondelar uppåt men trägolven känns fortfarande lite kalla och klinkersen iskalla, tempen i huset ligger fortfarande 1 grad under dom 21.21,5 den gjort tidigare.

Tycker det är mycket märkligt, nu i morse så knäckte jag kurvan vid 0 och ökade framledningen där till 34 från 32.1 så får vi se imorgonbitti om det gör någon skillnad, jag vet ju att det kan vara problem vid just några + resp.- grader ute men varför har det nu ändrat sig med tempen i huset när jag sänkt fläkthastigeheten??? Det borde ju rimligtvis blivt tvärtom anser jag att när genomströmningen minskar så skulle bli lättare att hålla en jämn temperatur inne eller har jag tänkt helt fel??
 
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #1 skrivet: 13 november 2007, 10:57:05 »
Just på hösten kan det bli lite kyligt då det är kring 0 ºC ute. Jag brukar få vrida upp fininställningen ett snäpp och sen tillbaka framåt vintern då det blir kallare ute.

Underligt nog så märker jag inte samma sak på våren då det blir runt 0 ºC ute, har någon en bra förklaring till att just hösten med 0 ºC ute ger lite kallare temperatur inne?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #2 skrivet: 13 november 2007, 11:15:54 »
Provade också för några dagar sedan att skruva upp fininställningen ett par snäpp men det hjälpte inte ett dugg, sedan var det att höja framledningen 2 snäpp utan resultat och nu imorse knäcka kurvan vid +-0 upp 1,9 gr på framledningen så får vi se om det hjälper.
Men frågan är om det har något med att man sänkt fläkthastigheten eller det är ovanligt rå luft just nu?
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #3 skrivet: 13 november 2007, 11:20:20 »
Rent logiskt så borde inte sänkt fläkthastighet sänka innetemp med samma iställning på framledningskurvan. Du styr väl inte med några golvvärmetermostater eller så?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #4 skrivet: 13 november 2007, 11:28:47 »
Tycker inte det heller, läst lite här tidigare om detta och ingen har ju nämt ett ord om detta fenomen när man sänker hastigheten.
Jag kör med fullt öppna termostater, kollat att allt är öppet och fungerar, inget indikerar något fel utan efter knäcken imorse så gick patronen in och började hjälpa till att höja framledningen vilket svider naturligtvis ;), efter en kvart slocknade lampan för patronen och jag kollade då och tempen var då 34.5 på framledning vilket är ok, tror säkert patronen får jobba extra nu när jag knäckt kurvan kring 0 och det skall vara kring det dom närmaste dagarna också.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #5 skrivet: 15 november 2007, 20:23:39 »
Vill bara meddela att problemet med för dålig värme i golvet inte har med sänkt fläkthastighet att göra enligt dom VVS företag jag pratat med och med IVT själva.
VVS firman som kommer imorgon tippar själva på att antingen något problem med cirk.pumpen eller att ny justering av flödet i slingorna kan behövas.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #6 skrivet: 22 november 2007, 15:39:56 »
Vill bara meddela att problemet med för dålig värme i golvet inte har med sänkt fläkthastighet att göra enligt dom VVS företag jag pratat med och med IVT själva.
VVS firman som kommer imorgon tippar själva på att antingen något problem med cirk.pumpen eller att ny justering av flödet i slingorna kan behövas.


Har fortfarande problem att hitta rätt med värmen i huset efter den nya instrypningen av slingorna. Värmen blir lite ojämn utefter golven i dom olika rummen. Har nu konstaterat att han även sänkt varvtalet på cirkulationspumpen av någon anledning från läge 3 till läge 2.Förstår inte varför egentligen då allt fungerat bra tidigare. Är det något krux med att jag ikväll ändrar tillbaka till läge 3 igen så vi får bättre cirkulation i slingorna?? Kan jag strula till det på något sätt eller är det bara att vrida upp??
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #7 skrivet: 23 november 2007, 07:07:45 »
Aha, öka cirkpumpen till läge 3 igen.
Tyvärr kan du ju inte se returtemp från golvvärmen på din VP, kan du mäta på något annat sätt?
Det låter annars som att det är dags att reglera in flödena på din golvvärme om detta inte funkar, det är inga problem att ha ett högt flöde på din värmebärare då vattnet shuntas från pannan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #8 skrivet: 23 november 2007, 08:28:17 »
Tack, ökade hastigheten till 3 igårkväll men ändrade inga kurvor och efter några timmar märktes det på golven helt klart, imorse var det 22,5 gr i huset så bara till att skruva ner fininställningen några snäpp för det är för varmt. Helt klart att cirkulationen varit för dålig senaste veckan och begriper inte varför han vred ner hastigheten. Men huvudsaken det börjar rätta till sig, köksgolvet känns fortfarande lite kallt men vi får se ikväll när det gått ett dygn om det blir ljummet annars får det justeras lite till i slingorna.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad roki00

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2008, 10:22:35 »
Hej!
Har haft samma upplevelse, hur/var ändrar man cirkpumpumpens hastighet?
mvh
Robert
1 1/2 plans villa på 400 kvm (byggt 1897). Nibe 1110 samt 20 kvm solpaneler och en Passatpanna förser stora huset samt "lillstugan" på ca 75 kvm med värme och varmvatten. Till detta finns 2 st uppvärmda garage (ca 10 grader). Senaste fakturan från stora elbolaget indikerade årsförbrukning på ca 10 000 kWh. :-)

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Konsekvens av att sänka fläkthastiget på IVT490
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2008, 13:07:07 »
Längst ner när du tagit av frontplÃ¥ten sitter cirk.pumpen lätt Ã¥tkomligt, intill sitter en liten koppl.box och pÃ¥ den en grÃ¥ stor plastskruv med mejselspÃ¥r, tittar man riktigt noga pÃ¥ den svarta koppl.boxen sÃ¥ ser man graderingen 1-2-3, bara att ta en skruvmejsel och vrida plastskruven till läget man vill ha. 
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!