Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Villa larm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Villa larm (läst 26039 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nicklas
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sthlm/Haninge
Antal inlägg: 45
Karma +0/-0
Kön:
Nicklas
Villa larm
«
skrivet:
06 januari 2005, 17:52:54 »
Citera
Tänkte kolla om det finns några efarenheter som man kan dra nytta av vid inköp av larm
.
Jag har blivit rekommenderad av en polis att välja ett lar typ hobbex, clas ohlsson eller liknande. Han anser att det fyller samma funktion so ett kopplat till nåt vakt-bolag.
Saken är den att detta kom jag själv fram till för länge sen men har inte fått tummen ur förrens nu (grannen hade inbrott i nyår).
Om min bakgrund kan sägas att jag själv arbetat på vaktbolag tidigare i ca 8 år.
Har ni några tips på fabrikat eller vilka features ni tycker är bra med era larm så fram med dom
Loggat
Nibe 1215-7 installerad 15/12-04. 150 m borra aktivt ca 140 m.
Innan bergvärme en årsförbrukning på ca 32000 Kwh och nu på ca 15000 Kwh.
VV start 42, Kurva 9, VP-min 120, TS-min 600, VB diff VP 17
Tony Tiger
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 84
Karma +0/-0
Tony Tiger
Re:Villa larm
«
Svar #1 skrivet:
06 januari 2005, 18:59:36 »
Citera
Trygga Hem säljer utmärkta larm som man har rabatt på via medlemskap i Villaägarnas.
Har ett som är uppringande till telenr som jag väljer själv.
Larmet är trådlöst och mycket enkelt att montera. Uppringningsfunktionen talar om villken typ av larm det är - inbrott - överfall - brandlarm.
Har även en rörelsedetektor i garaget.
Eller budgetvarianten, endast dekaler - räcker nog ofta till för att skrämma bort en hel del löst folk....
Loggat
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.
Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!
kek29
Expert på värmepump
Stad/land: Malmfälten
Antal inlägg: 420
Karma +0/-0
Kön:
kek29
«
Svar #2 skrivet:
06 januari 2005, 19:05:28 »
Citera
hmmm...själv har man olåst garage, bilarna låses sällan eller aldrig, huset låses väl när man far på semester....tur att jag inte bor där ni bor
Loggat
IVT greenline c7ht+ (170m borra) årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan
Nicklas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nicklas
«
Svar #3 skrivet:
06 januari 2005, 19:31:25 »
Citera
Tony,
Tack för tipset, kände jag inte till
Ska kolla upp det!
Loggat
CarMan
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Katrineholm
Antal inlägg: 2545
Karma +0/-0
Kön:
CarMan
«
Svar #4 skrivet:
06 januari 2005, 21:10:49 »
Citera
Jag har monterat ett clas ohlsons larm åt en kompis. detta är ej ett trådlöst larm, så man behöver inte hålla på o byta massa batterier !
Men det försvårar ju klart en snygg montering.
Han har haft det i några år nu & det fyller sin funktion lika bra som nåt annat larm. Själva larmenheten är ful så den har vi gömt & mpnterat en lös manöverpanel innanförytterdörren.
I övrigt så har larmet olika zoner som har olika funktioner.
en zon är altid aktivered, den har vi kopplat in en brandvarnare på, så den kan larma även om inte villan är larmad.
en annan zon har en tidsfördröjning, detta för att man ska hinna larma av.
sen är det några zoner som larmar direkt, det är bra att det finns olika zoner med denna funktionen, för då kan du larma huset när du är hemma man stänga av vissa zoner.
Jag anser att man får mycke för pengarna när man köper detta larm, den enda nakdelen är att kod dosan kanske inte serut att komma från 2005.
Ej dosan längst till vänster!
Ej dosan till vänster !
Loggat
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel ner till åtminstånde -25grader
årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.
Tony Tiger
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Tony Tiger
«
Svar #5 skrivet:
07 januari 2005, 06:11:55 »
Citera
CarMan:
Vi har haft vårat larm i 2 1/2 år och inte behövt byta batterier ännu, men när det är dags signalerar larmet villken sektion som behöver batteribyte.
Jag byter hellre batterier med några års mellanrum iso drar en massas sladdar.
Zoner och fördröjningar väljer jag själv.
Dessutom är sektioneringen väldigt smidig eftersom jag kan välja att tex ha garaget och ytterdörren larmad nattetid. En annan fördel är en extra inomhussiren, mycket svårt för en ev tjuv att lokalisera var sirenerna befinner sig. Brandlarmet är alltid aktiverat och givetvis uppringande. Vi har både fjärrkontroller och kod-dosa, men fjärrkontrollerna ligger mest och samlar damm...
Kommer inte ihåg priset, men runt 5000kr tror jag det blev med någon extra magnetkontakt.
Sen kan ju jag tycka att det inte spelar så stor roll hur designen ser ut på dosan..
Loggat
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!
Nicklas
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nicklas
«
Svar #6 skrivet:
07 januari 2005, 09:58:38 »
Citera
Ja det där med att dra sladd är inget för mig
Allt som är sladdlöst är välkommet, men 5000:- tycker jag verkar rätt mycket
Kommer inte ihåg fabrikatet, men jag surrade en del med ett par försäljare för ett år sen, dom sålde ett trådlöst larm som nu finns att köpa på EKO. Det verkade faktiskt riktigt bra och med goda utbyggnads möjligheter. Det kostade ca 1300:- i grundutförande!
Ska ta en koll på det igen tror jag.
Är det inga fler som har larm!!??
Loggat
hzzon
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 127
Karma +0/-0
Kön:
hzzon
«
Svar #7 skrivet:
07 januari 2005, 10:08:27 »
Citera
Jag valde Securitas Aroundio och är mycket nöjd.
Eftersom jag bor ganska centralt i en större stad där det cirkulerar mycket securitasbilar så ville jag ha ett som är kopplat till en central.
Kanske inte den billigaste lösningen men jag vill absolut inte ha inbrott igen...
Loggat
"Gör man inte rätt så kan det lätt bli fel"
--Thermia Diplomat 8, Thermia Online, 165m aktivt borrhål--
Tony Tiger
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Tony Tiger
«
Svar #8 skrivet:
07 januari 2005, 10:10:26 »
Citera
Jag var in och kollade på
www.tryggahem.se
och kollade, 3475kr som medlem villaägarnas annars 4475.
Att det blev runt 5000 för oss beror på att vi kompletterade med div som inte ingick i standardkittet.
Bland annat 3 extra fjärrkontroller....
Om man tycker det är mycket beror ju på - men larm som inte är uppringande är billigare. Väljer du dessutom trådlarm kommer du ännu billigare undan.
Eller som någon klok sade " Man får det man betalar för".
Lycka till!
Loggat
utopiazz
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2778
Karma +8/-3
Kön:
utopiazz
«
Svar #9 skrivet:
07 januari 2005, 15:30:33 »
Citera
Har själv ett liknande det som CarMan monterat
Min har nummeruppringare med statuskontroll (kan även ringa till larmet och aktivera/avaktiver), fjärrstyrninng av låsbleck (max 2st via telefon), 6 zoner, extern knappsats etc.
Sitter gömt i huset så inte tjyven ska hitta det.
För mig gjorde det inget att det var trådbundet då detta installerades när vi byggde till rejält. Passade även på att dra ut VP rör till alla fönster som sitter på klätterhöjd och monterade både magnetbrytare (dolda i karm) och glaskrossensorer (fick 25-30st av en polare på Securitas).
Fick några falsklarm i början beroende på ett terarium vi hade då. Ställde ner känsligheten på rörelsedeckaren så var det löst.
När det gäller larmcentraler etc. har jag bekanta med dåliga erfarenheter.
Larmet som var kopplat till en stor firma löste inte ut. Och ingen åkte därför ut för att kolla. Dom reagerade inte ens på att larmet inte gjorde sin vanliga rapportering till larmcentralen !!
I det andra fallet (inte samma larmfirma) hade man glömt att lägga in larmet i systemet. Upptäcktes efter nästan ett år då dom fick ett larm hemma av misstag (öppnade larmad olåst dörr). När dom ringde larmfirman för att meddela att allt var i sin ordning hittade inte deras larmcentral deras abbonentnummer i sitt larmsystem !!
/Johan
Loggat
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m
2
i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m
2
med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.
CarMan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
CarMan
«
Svar #10 skrivet:
07 januari 2005, 18:12:06 »
Citera
Ja, vist är det tråkigt att dra kabel
enda referensen av trådlöst larm är det mina föreldrar har & dom måste byta batterier en gång om året.
Grundpaketen innehåller sälan alla komponenter man vill ha för att få bra täckning på huset. ett trådlöst larm kräver ofta att man köper deras prylar för att kuna koda in dom i systemet, extra givarna brukar ofta kosta flis.
Om ni har flervångings hus så behöver inta alla våningar larmas! dom våningar man inte kan ta sigt till behöver inte larmas, vissa rum kan man låta vara olarmade, om man inte har nåt specielt värdefult där. skulle tjuven tasig in här & sedan vidare så så larmar det ju när han kommer till halen eller hur den nu ser ut.
att gömma elkabler är inte så svårt igentligen, men det är klart enklare med trådlöst.
Larmsatsen på bilden i mitt andra inlägg koster 1500:-
Loggat
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.
Sven
Kan värmepumpar
Stad/land: Lindome
Antal inlägg: 99
Karma +0/-0
Kön:
Sven
«
Svar #11 skrivet:
09 januari 2005, 00:58:49 »
Citera
Väljer man ett trådlöst larm får man, än så länge, ingen reduktion av premie och självrisk från försäkringsbolagen. Det lär vara på gång med godkännande, men jag vet inte när det kommer. Olika försäkringsbolag kan naturligtvis vara olika generösa i den här frågan.
Ett trådlöst larm lämpar sig bäst då man inte vill, eller kan, dra kabel men kan bli åtskilligt mycket dyrare om man vill ha extra sensorer, som kan kosta skjortan.
Jag har t ex valt att ha ett 10-tal magnetkontakter vid alla fönster och dörrar för att, förutom larma för inbrottsförsök eller öppnande av olåsta dörrar, varna för att något fönster eller någon dörr står öppen när man larmar på.
Detta hade inte varit speciellt attraktivt att köpa trådlöst, och dessutom inte av ett larmbolag som debiterar någon tia extra per sensor varje månad.
Förutom inbrottsskydd har jag valt att använda larmet som brandlarm och driftlarm för att känna en större trygghet, framförallt när jag är bortrest men även för att övervaka till vardags. Till detta har jag kompletterat mina jordfesbrytare med hjälpkontakter för att larma om jordfelsbrytare utlöser. Dessutom har jag installerat ett faskontrollrelä som larmar om någon fas skulle förssvinna pga huvudsäkring, e. dyl.
Planer finns på att:
- sätta upp en enkel rumstermostat som larmar om inomhustemperaturen sjunker under ett givet värde, det kan ju hända saker med VP:n utan att strömmen har försvunnit.
- ansluta tryckvakten för mitt ventilerade undergolv (Nivell) för att varna vid problem med fläkten istället för dagens röda lampa.
Efter jämförelser av 5 väktarbolag fick jag bästa erbjudande för anslutning till larmcentral av Falck Security. C:a 120:-/mån oavsett antal sektioner, kontaktpersoner eller rutiner vid olika typer av larm. Man får dock betala c:a tusenlappen för beordrad väktarutryckning men det kan vara värt att beordra en sådan när det behövs, och ta hjälp av goda grannar, istället för att betala tusenlappar varje år för något som med historisk tillakablick ej har behövts speciellt frekvent. Falck bevakar och ringer vid alla driftlarm utan att någon avgift tillkommer.
Drog kablarna bakom taklisterna i samband med renovering, men visst 17 är det tråkigt att spika
Loggat
1½-plansvilla i Lindome byggd -71. 145 (100+45)m
2
. Övre våning värms med luft som blåses upp från nedervåningen och skall spetsvärmas med en kanalvärmare från Aircoil. Lufttransporten sköts av en Nibe FLM30 som vintertid har avstängd cirkulationspump och köldbärarkrets och sommartid kyler den luften.
VP: ALVATEK TG 65, 7.3KW. 148,5m aktivt hål varav 118m röd Gnejs och 29m gråberg. Golvvärme.
Nivell ventilerat undergolv och mekanisk allmänventilation.
CarMan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
CarMan
«
Svar #12 skrivet:
09 januari 2005, 19:48:31 »
Citera
När jag kolla mot mitt försäkringsbolag så fick jag bara redusering om larmet var kopplat till ett vaktbolag. då fick man 75:-/år i avdrag
det blir ju hela 6:-/mån.
det käns ju jätte seriöst & många blir nog jätte lockande att skaffa larm.
Loggat
Gagner
Kan värmepumpar
Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
Antal inlägg: 86
Karma +0/-0
Kön:
Gagner
«
Svar #13 skrivet:
13 januari 2005, 21:26:54 »
Citera
Vore häftigt att ha en kamera med rörelse detektor,
typ
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010067778
Bara inte datorn blir snodd då
iof kan man lägga ut det på nätet med sparning i ett antal MB.
//Gagner
Loggat
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm
CarMan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-0
Kön:
CarMan
«
Svar #14 skrivet:
13 januari 2005, 21:37:29 »
Citera
det finns program som automatiskt sparar bilder från din webkamera när den känner av en förendring i bilden
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Villa larm
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1208
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
tyke
ch85st
classeboy
jälldorf
MMET
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info