Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...  (läst 10982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 3138
Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« skrivet: 10 november 2007, 16:28:50 »
AlltsÃ¥...  det var ju en diskussion tidigare om kontaktorer och motorskydd, sÃ¥ jag tänkte att idag skulle jag ta och kontrollera att motorskyddet fungerade.  Resultatet av det testet är att om kompressorn är igÃ¥ng och en fas ramlar bort, sÃ¥ löser inte motorskyddet ut.  Om man försöker starta kompressorn med en fas borta, sÃ¥ löser motorskyddet ut.

OK... färdigtestat... då skruvar vi i alla säkringar igen och återställer motorskyddet.

Hmm... motorskyddet gÃ¥r inte att Ã¥terställa förrän efter ett bra tag, men det är väl OK.  Till slut hör man hur det Ã¥terställs när jag trycker in knappen.

DÃ¥ drar vi igÃ¥ng en VV-laddning, som ändÃ¥ var pÃ¥ gÃ¥ng.  Man hör hur KB-pumpen gÃ¥r igÃ¥ng men kompressorn vägrar starta...!  Försöker flera gÃ¥nger, men den startar aldrig.

Suck...  antagligen rök mjukstarten under försöken tänkte jag.  FÃ¥r montera in en kontaktor istället.

DÃ¥ startar vi igen.  Ljudlig kontaktorsmäll (varför hoppar jag alltid till när kontaktorn drar?) som det skall vara, men ingen kompressor.  Efter ett par sekunder löser motorskyddet ut och tvÃ¥ 16A säkringar i elcentralen gÃ¥r.

F-n... fiR:  Jag ser hur 10,000 kronor flyger sin väg ur fickan och funderar över om jag skall ta och "nedgradera" till 5 (6) kW-kylmodulen när jag ändÃ¥ mÃ¥ste skaffa en ny, dÃ¥ 7 kW känns onödigt mycket.  Spara lite pengar och fÃ¥ lite längre gÃ¥ngtider...

Men jag tar och provar att starta upp en gång till med kontaktor...

Smack...  kontaktorn drar och Zzzzzzz kompressorn surrar igÃ¥ng.

Hmm.... Sc:,h  Kanske mjukstarten inte var kasst trots allt dÃ¥... monterar in det igen och väntar pÃ¥ kompressorstart... BzzzZzzz, sÃ¥ surrar den igÃ¥ng mjukt och fint igen.  :o

AlltsÃ¥.... lek inte med elden...  var glada sÃ¥ länge VPn fungerar... skall aldrig mer prova motorskyddet...
« Senast ändrad: 10 november 2007, 16:31:07 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Huddinge

• Expert pÃ¥ värmepump
  • Antal inlägg: 358
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Testa motorskyddet - rekommenderas INTE... fick dagens chock...
« Svar #1 skrivet: 10 november 2007, 23:23:34 »
Det var inte så att propparna gick redan när du försökte starta utan en fas?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad jompaa

• Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
« Svar #2 skrivet: 11 november 2007, 00:26:27 »
Felet var du skulle väntat 20 minuter innan du provade starta om.
Det tar tid innan trycket i kompressorn stabiliserats.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rdx

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: 11 november 2007, 07:36:59 »
Ja, säkringarna rök vid det tillfälle jag skrev, eftersom styren slocknade då...

OK, kanske för snar Ã¥terstart.  Köper den förklaringen.

Hur bra är det att kompressorn fortsätter att gÃ¥ (och motorskyddet inte löser ut) om en fas ramlar ur medan kompressorn är igÃ¥ng?  Antar att det beror pÃ¥ trögheten i kompressorn att den ändÃ¥ lyckas fortsätta snurra med bara 2 faser?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad AndersA

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 1376
« Svar #4 skrivet: 11 november 2007, 09:08:01 »
Varje gång man skruvar ur en fas med kompressorn igång eller försöker starta på 2 faser så får man en strömrusning / belastning av motorn. Har för mig att strömen ökar 6ggr vid start på 2 faser.Är man på plats kan man ju se till att det inte sker för länge men ändå, det blir påkänningar. kanske bättre att byta motorskyddet i förebyggande syfte utan dessa kontroller om man är orolog för funktioen.
Dessutom har väl Bristolkompressorn i en Nibe ett internt motorskydd har jag för mig?

PS Ridax. Du skrev att du bytt ut varmvattenberedaren vid ett annat tillfälle. Vad hände?

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

• frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Antal inlägg: 2703
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
« Svar #5 skrivet: 11 november 2007, 09:24:36 »
hur länge körde du på två faser ?
et riktigt /rätt inställt motorskydd ska lösa vid tvåfasdrift innom 60 sec !

mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rdx

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: 11 november 2007, 10:15:27 »
PS Ridax. Du skrev att du bytt ut varmvattenberedaren vid ett annat tillfälle. Vad hände?
Det var inte jag som gjorde bytet, men det var pÃ¥ den pumpen som jag har (dagarna innan jag fick den).  Det var läckage mellan beredare och yttermantel sÃ¥ att man fick tryck i VB-kretsen (=läckage i säkerhetsventilen pÃ¥ VB).

Motorskyddet är alldeles nytt (ett par mÃ¥nader gammalt).  Genomförde bara en kontroll av funktionen eftersom det var nÃ¥gon som rekommenderade det.  Men jag undrar om inte Nibes standard motorskydd är ganska kasst egentligen.  Det finns ju halvledarskydd som bryter mycket säkrare vid fasbortfall.
« Senast ändrad: 11 november 2007, 10:26:42 av Ridax »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?