Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.  (läst 34626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #90 skrivet: 06 december 2007, 11:18:59 »
Jaha grabbar, jag öppnade mitt badrumsfönster o lyssnade noga efter ljudet på min nyinstallerade pump o vilken suprise det blev. Jag hörde nämligen ingenting *roflmao*. Nu är det iofs 8 plus men det är stor skillnad mot den förra pumpen. Blev nästan sugen på att sätta tillbaks den på väggen men det lär jag ju inte göra i första taget. Ska bli hur spännanade som helst o se vad som händer när tempen går under 0. Återkommer då...

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #91 skrivet: 06 december 2007, 17:38:13 »
Så du fikk din forhandler til å bytte pumpe til slutt ? Han hadde vel "aldri" vært borti noen feil på sine pumper før ? Uansett var det veldig bra det ordnet seg for deg til slutt.
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #92 skrivet: 06 december 2007, 17:42:25 »
Japp, väldigt tillmötesgående. Det var när han hörde mina ljudfiler som han förstod att inte allting stod rätt till. Synd bara att det inte är något kallväder på gång. Ska vara 5-8 plus nu i nån veckas tid men det kanske kryper nedåt nån natt förhoppningsvis.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #93 skrivet: 07 december 2007, 14:42:09 »

Grattis, ska den som ger sig !

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #94 skrivet: 07 december 2007, 15:26:37 »
Citera
Grattis, ska den som ger sig !

Antar att du menar Skam den som ger sig :)

Ju det gäller att inte ge upp. Väntar bara på kallt väder så att jag sedan kan ringa Canvac o förhoppningsvis tacka för strålande support. Jag kan i alla fall bara konstatera att vid 8 plus är den så tyst så tyst så tyst... Precis som grannens. Kompressorn på förra pumpen hördes faktiskt tydligt o klart vid 8 plus så visst är det stor skillnad. Ska bli kul o gå omkring på området när det går under noll. Då kommer jag säkert att mysa när jag hör de andras maskiner jämfört med min.

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #95 skrivet: 11 december 2007, 00:13:27 »
Hallå där, första inlägget på detta forum.
Köpte en FD35VAH för sådär en två veckor sedan och har upplevt liknande problem som it2ceda. Skillnaden är att jag har tegelvägg och saknar grannar med liknande pump att gämföra med. Jag började liksom it2ceda med ett (ursäkta franskan) italienskt skitstativ som hänger på väggen.
Efter problem med vibrationer så bytte jag stativ lösning till (fortfarande väggstativ) så kallade pendelkonsoller med låg infästning samt vibrationsdämpare från Onninen (tack tollins för tipset) Konsollen är uppsatt med gummiexpandrar för att förhindra fortplantning av vibrationer in i väggen (tack ts-f för det tipset). Detta reducerade problemen avsevärt, men liksom it2ceda kunde jag fortfarande störas av kompressorljudet genom väggen. Jag har inte innedelen vägg i vägg med utedelen. Utedelen är placerad två meter från vårt sovrum (modigt eller dumdristigt...?). Kompressorljudet lät inte högt inomhus men tillräckligt för att man kan ligga i sängen och störa sig på det, man ville gärna stänga av pumpen några timmar på natten.
Efter att jag läst om it2cedas förändringar med nya pumpen började jag bli mer kritisk mot min egen, efter att ha lyssnat på it2cedas ljudfiler så måste jag säga att min pump lät inte helt olikt.
Efter att ha följt denna tråd med tips om att kolla kompressor bultarna så öppnade jag burken frigjorde isoleringen och ruckade något på kompressorn, utan att ha identifierat något uppenbart fel skruvade jag ihop det hela igen. Jag var då noga med att stoppa tillbaka isoleringen så att kompressorn kunde "fjädra" fritt. Resultatet blev att maskinen gick med betydligt mindre vibrationer. Jag lät pumpen varva upp på max och lyssnade länge genom hela registret. Utan att vara säker så har jag två teorier om vad som kan ha hänt:

1) Fjädringen av kompressorn kärvade något och frigjordes när jag kände efter (hmmmm).
2) Isoleringen var inkilad mellan kompressor och skiljevägg till kondensor/förÃ¥ngar utrymmet.  (Isoleringen är relativt stum vilket kan "tvinga" kompressorn nÃ¥got snett pÃ¥ fjädrings benen). Detta fick hela chassit att vibrera tillsammans med kompressorn.

Jag tror mest på punkt 2 men jag tog tyvärr aldrig några "före/efter" bilder i det regniga mörkret.

Numer så är det luftavfuktaren från Classe på 175W som är hushållets bullrigaste kompressor och jag kommer att sova gott med pumpen påslagen. Hoppas mina erfarenheter kan vara till glädje för någon annan. I it2cedas fall får vi nog aldrig veta, även om den historien tack och lov fick ett lyckligt slut.
MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #96 skrivet: 11 december 2007, 08:39:23 »
Intressant läsning. Jag kan bara säga att min nya pump har haft ett helt annat beteende än den förra. Både själva pumpen men också innerdelen låter betydligt mindre. Innerdelen ligger numera på läge 2 ungefär. Innan låg den på läge 3. Ska bli oerhört spännande o se vad som händer ikväll när tempen kommer att krypa under noll enligt smhi. Återkommer imorgon med rapport.

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #97 skrivet: 11 december 2007, 13:43:02 »
it2ceda, det är inte uppenbart att vi har haft samma fel även om jag tolkar symptomen som relativt lika. Jag tror att vi är överens över att konsollen inte bör skaka nämnvärt för denna pumptyp när den går schyst, då är det något fel.
Jag vill absolut inte förringa dinna besvär över din pump. Jag köpte min pump i "skogen utanför nykvarn" och har betalt 14.000 (+ eget jobb) inklusive vacuumsugning. För det priset kan man förvänta sig att behöva göra en del felsökning utifall saker inte funkar perfekt. Har du betalat ca 24.000+ för samma produkt bör handlaren vara behjälplig att hjälpa till så att det funkar som det skall. Jag är glad att du till sist fick den hjälp du (troligen?) betalt för.

+3 grader ute nu och fläkten går på 2an. 170m2 enplan 1979, pumpen enda värmekälla just nu. fd35 och fd25 har väl iof lite olika trimmningar i mjukvaran (i övrigt är det väl samma maskin?)
MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

Utloggad i-see

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #98 skrivet: 12 december 2007, 22:18:59 »
Har nån en bild på dessa vibrationsdämpare från Onninen?

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #99 skrivet: 12 december 2007, 22:35:28 »
Har nån en bild på dessa vibrationsdämpare från Onninen?

De är cylinder formade.

//Rickard

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #100 skrivet: 12 december 2007, 23:42:16 »
Har nån en bild på dessa vibrationsdämpare från Onninen?

http://www.onninen.se/download/18.5c6deece1144cbb712d800073/Kyl_Flik_12.pdf
Sidan 12 runda M8 han/han, bilden i katalogen säger ju tyvärr inte så mycket. Dessa är dock betyligt mjukare än de som följde med mitt ursprungliga stativ, som i sin tur är väldigt likt det som it2ceda har bild på i början av tråden.

I övrigt använde jag "500 mm pendelkonsol", se tex:
http://www.maniarmatur.se/?artnr=3820271

Samt M8 gummiexpander:
http://www.rawlplug.co.uk/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=34

Jag är nöjd med resultatet, stort lyft från det ursprungliga stativet. Finns säkert en del teorier om ännu bättre lösningar...
MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #101 skrivet: 19 februari 2010, 21:28:57 »
Citera
De första FD25 som kom till Sverige hade en kompressor av typen twin-rotary.
Det p.g.a. att Mitsubishi inte fick fram den kompressorn som skulle ha suttit i maskinen egentligen i tid (singel-rotary)
De maskiner som kom i andra sändningen är av typen singelrotation och de låter mer.
FD35 däremot har twin-rotary som std.

Tomas

Här har du helt fel Tomas. Det var meningen att FD25 skulle ha singel rotary kompressor men denna
nyutvecklade singel rotary kompressor hann dom inte få klar i tid. Pga detta så har både FD25 och FD35
samma kompressor, en twin rotary, SNB130FGBH. Det kan enligt info från ME ta upp till ett år innan
den nya singel rotary kompressorn är klar till att levereras i nästa generation FD25.


Guest

Gamal tråd men visst fortsatte de med twin-rotary i FD´n.
Det var väl inte det som kom med förändringen i modellbeteckningen till VAHB?
« Senast ändrad: 19 februari 2010, 21:30:41 av Zelda »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerad FD-HEAT 6,3 MSZ-FD25VAH med oljud i badrummet.
« Svar #102 skrivet: 20 februari 2010, 10:38:12 »
Jag har sålt många vibrationsdämparkit till ME FD 25 och 35 i vinter, de verkar ha problem med vibrationer på dessa pumpar.
Finns i webshopen: http://www.energibutiken.se/vibrationsdampare/60-extra-mjuka-vibrationsdampare.html
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:53:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!