Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vädra  (läst 3437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2,8 injection

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
vädra
« skrivet: 06 november 2007, 22:33:22 »
hej undrar om nån har nån erfarenhet av apparaten vädra? skall tydligen rena luften i huset men är dyr att köpa (runt 7000kr)i våran enplanare från 1973 har det alltid luktat "gamfolk"nu är lukten efter 5 år nästan borta men ibland känner man den.dom som hade huset innan oss var orena hade 15 grader inne städade aldrig mm.vi har målat tapetserat fixat ventilationen bytt mattor ja allt!!!!huset har krypgrund ca 1.2 meter ner till mark och har absolut inget problem med fukt å har aldrig varit vad jag vet det är så fräscht där det är och har varit det positiva hela tiden har en woods avfuktare för säkerhets skull men det behövs egntligen inte.men lukten retar oss kan det sitta så i huset att det tar 10 år att få ut den eller.har haft anticimex å besiktat å den killen sa att det luktar inte mögel det kunde han svära på den lukten kände han igen diekt när han öppnar dörren till ett hus (hade jobbat 22 år i branschen) å han hittade inte ett enda fel på huset. när vi köpte det för 5 år sen besiktades det av två oberoende av varann besmän å dom hittade inget fel utan yppade bara att gamfolkslukten försvinner nog bara ni renoverat . men icke å vi har fuktmätat å rivit upp golvisoleringen underifrån hur fräsch som helst vi brukar fråga dom som hälsar på å dom säger att det blir mindre å mindre lukt hela tiden ska väl nämna att det inte luktar av våra kläder som tur är.men det är så irriterande att det inte går bli fri lukten helt.jag är beredd att köpa vädra om jag visste att den funkar så alla tips emottages

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vädra
« Svar #1 skrivet: 06 november 2007, 23:45:04 »
Är det en lukt som sitter i väggarna så kan ni få bort den rätt enkelt genom en ozonbehandling.
Kommer lukten från krypgrunden, vilket är det vanliga, så behöver ni en undertrycksventilation.

Undertrycksventilation och avfuktning är det jag brukar rekommendera, då ni redan har en woods skulle ni alltså bara behöva plugga alla ventiler och sätta in en kanalfläkt eller liknande på ca 30-40W som skapar ett undertryck, undertrycket i sig gör då att den eventuella jordlukt ni har i krypgrunden inte kommer upp i bostadsutrymmet.

Jag har själv sett flera krypgrunder som ser helt perfekta ut men som ändå luktar, så att det ser bra ut betyder i princip inget.
Detsamma gäller anticimex besiktningar.

Har man dålig lukt i huset kommer det som regel från krypgrunden.

Men som sagt, i annat fall går den få bort med ozonbehandling.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2,8 injection

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: vädra
« Svar #2 skrivet: 07 november 2007, 23:02:43 »
tack för snabbt svar :)har varit ner under kÃ¥ken ikväll Ã¥ pluggat alla kattgluggar samt monterat en fläkt en glugg (40w)hopas det hjälper.kom Ã¥ tänka pÃ¥ ensak när jag var nere där att där avloppet frÃ¥n köket kommer ner sÃ¥ isoleringen runt röret sÃ¥g  lite hafsit gjord ut om det skulle vara där lukt dras upp för det känns faktiskt som lukten är mest i köket.hÃ¥let för röret var ganska stort och gullfibern hängde ner lite sÃ¥ kanske det är det som är boven skall iaf göra nÃ¥t Ã¥t det ihelgen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vädra
« Svar #3 skrivet: 08 november 2007, 00:08:56 »
Så hade vi också, jag sågade ur en formplyfa ca 60 X 60 cm och tog upp ett hål lika stort som avloppsröret, sågade sedan skivan mitt itu och satte en halva på var sin sida om avloppsröret, skruvade upp i trossbotten och tätade sedan noga med fogskum.
(även mot trossbotten innan jag satte dit skivorna)

JAg har för övrigt silikonerat åt alla hål och springor jag kunnat hitta, både mot bostadsytan och utåt.

Utåt är det enkelt, kryp ned under dagtid och gå inte därifrån innan du tätat bort vartenda ljusinsläpp. (du skall ha mörkt där nere när du letar springorna i grundmuren/sockeln)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2,8 injection

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: vädra
« Svar #4 skrivet: 12 november 2007, 21:16:14 »
fixat ;D tror banne mej lukten är borta sambon säger även att köksgolvet varit kallare innan jag var ner å tätat runt avloppsröret förmodligen kom det lite lukt upp trots att det inte luktar nåt man tänker när man e nere i krypgrunden ;D jag tackar för å bugar sååååååå mycket för hjälpen problemet verkar löst/micke
« Senast ändrad: 12 november 2007, 21:22:02 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vädra
« Svar #5 skrivet: 12 november 2007, 21:24:39 »
Kul att jag kunde hjälpa dig, men långt ifrån alla är lika mottagliga för tips när det gäller krypgrunden som du varit.
(Typ: det luktar inget under huset, inget mögel - och kåken har ju stått där i hundra år... varför skulle jag göra som du föreslår när jag "bevisligen" inte har nåt fel i krypgrunden)

Ett riktigt föredöme är du.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!