Då var det dags för ytterligare en installationstråd!
Följande gäller: 122 kvm villa i ett plan, byggår 1974. Installerad frånluftsvärmeåtervinning av äldre modell (Bahco Minivent) med kanaler i taket och utblås i alla rum (syns på bild #2). Total elförbrukning idag ~20.000 kWh/år.
Nuvarande uppvärmning är oljeradiatorer och vi upplever att golven är kalla. Altanen är f.ö. inglasad. "Vägg 5,59 m" är mot väg (ytterenhet ej monterbar här) och vägg 16,00 m är mot grannens tomt (och alltså ingen ytterenhet här heller).
Firma #1 föreslår Toshiba RAS B-10 SKVP/SAVP-ND och firma #2 Fujitsu Nocria AWYZ 14 LB (Nocrian onödigt stor? Vibrerar mer?)
Överväger två placeringar av innerdelen. Antingen ovanför ytterdörren (den vid röda pilen alltså) alternativt ovanför dörren till sovrummet till höger om entrén (och utblåset riktad snett uppåt mot änden på innerväggen för att dela upp luften mellan v-rum och matplats.)
I väggen mellan matplats och vardagsrum finns ett litet valv upptaget enligt bild.
Över ytterdörren borde ge lägre ljudnivå i resten av huset, ett varmt klinkergolv i hallen och en enklare installation (genom vägg till sovrummet och sedan ut genom ytterväggen). Samtidigt känns hallen lite smal och jag är rädd att varmluften fångas i hallen. Vad tror ni - finns det smartare lösningar?
Edit: Jäklar! Lyckades visst lägga den här tråden i fel sub-forum. Vilken noob, som kidsen säger! Jag provade att anmäla mig själv till moderatorn - men det var inte tillåtet. Om någon vänlig mod-själ skulle kunna flytta denna tråd till "Placering av inne- och utedel" så vore jag väldigt tacksam.