Jag har en del funderingar kring hur jag ska lösa värme+avfuktning i källaren och ordna kyla i det stora rummet på första våningen. Jag tar tacksamt emot synpunkter kring detta.
Bakgrunden är att jag tänker byta från pellets till bergvärme nu i vinter och ge mej själv lite nya finesser.
I källaren har jag tvättstuga+hobbyrum på tillsammans 20 m2 plus ytterligare utrymmen på kanske 60 m2 som det vore bra att ha uppvärmt. Avfuktningen är tänkt för tvätten i första hand men som allmänavfuktning i källaren också. Standardlösningen verkar vara att sätta in en fläktkonvektor för värmen och en avfuktare i tvättstugan. Det rör sej om kanske 8000 kronor om jag gör det själv. Men för samma pengar får jag en luftvärmepump, och om jag läser specarna rätt så avfuktar en lvp minst lika bra som en avfuktare och värme ger de så det räcker.
Dessutom har jag ett stort rum, drygt 60 m2 på första våningen där jag vill ha kyla till sommaren. Det gör inget om det går att kyla mer än så men detta är det jag minst vill ha. I och med att jag väljer bergvärme så är standardlösningen frikyla verkar det som. Det verkar som jag behöver Rinkabys största fläktkonvektor och en sådan installation kan jag nog klara kring 7000 kronor. Återigen, jag får en luftvärmepump för det beloppet och den har betydligt större kylkapacitet. Ett altenativ kan vara en dedikerad luftkonditionering kanske.
I källaren är det inte speciellt öppen planlösning. Det kan bli svårt för luften att cirkulera, men det är samma problem för båda alternativen. En avfuktare behöver en golvbrunn eller liknande för att bli av med vattnet och avfuktaren kan inte stå precis där så det blir lite nya rör för att leda vattnet dit.
Frikyladriften är i princip gratis, å andra sidan handlar det inte om mer än 500 kronor i el till lvp för att göra kyla per säsong gissar jag. Att installera frikyla är svårare pga rumsplaceringarna än att installera en lvp.
Det handlar om ungefär lika mycket pengar för de olika lösningarna, så det är inte det det handlar om utan det gäller att få det som funkar bäst.
Finns det lite erfarenhet eller idéer kring detta?
Håkan