0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men även du, Ridax, verkar se samma som jag att inte hela vattenvolymen hinner värmas upp innan pumpen stannar. Vad är då vitsen med att ha en större vattenvolym? Jag kan inte se att det ger längre drifttider då pumpen stannar innan all vattenvolym har blivit uppvärmd.
Jag har min pump inställd på -250 gradminutrar och visst hinner värmen ut innan kompressorn stannar, som du kan se på loggen nedan.
Håller med dig pafr och skulle själv gärna se längre gångtider på min anläggning med 300l extra volymkärl. Den startar nu ca 20 ggr per dygn och går i 20-30 min. Har funderat på att skaffa en extra givare och montera den efter acktanken och koppla in istället för nuvarande framledningsgivare. Eller finns det någon som kan programmera om styrdatorn att acceptera högre integral än 99... -250 vore rena drömmen
Intressant att du luckades få upp din integral till 150, då skiljer sig alltså reglerdatorn på Duo mot Diplomat. Pumpen i övrigt är väl samma, förutom att din VV-beredare är av extern modell.
Fördelarna med volymtank är två.1. Längre gångtider (gäller särskilt Nibe vars integral går till 250)2. Lägre och mer jämn temperatur på radiatorvattnet. Utan volymtanken går tempen på vattnet uppåt ganska snabbt vilket leder till att kompressorn får jobba med högre tryck som sliter mer. Ju högre temperatur på vattnet desto högre tryck i kompressorn.
När man flyytar famlwningstempgivaren till efter tanken så får man längre gångtider.///AndersA
1. Håller med om att det blir längre gångtider om integralen ökas, fast det är väl oberoende av volymtanken, eller tänker jag fel.