0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Grattis Tona!En fråga - vilken temp har kallaste tanken när solen börjar ladda?Min egen anläggnings låga energiproduktion ca 20 kwh/dag vid soligt aprilväder - inte ens hälften av Tonas - förklaras till en del av att tanken håller lite hög temp. vilket innebär att solen inte kan ge lågtempenergi. Jag har min varmvattentemp i VP på 55 grader oprioriterad och med 5 gr hysteres, dvs den ska producera vv när tempen sjunker under 50 grader. TIdigare har jag haft den på 50 gr med 2,5 gr hysteres men då klagas det på för kallt vv av duschande och badande fru å dotter. Detta innebär att tanken på mornarna innan solen börjar ladda kan ha en temp på över 40 grader.Till ytterligare visso har jag som tidigare nämnt fångare i två väderstreck vilket jag trodde skulle vara bra men eftersom vätskan pumpas runt i samma krets så betyder det att sydvästväggens fångare kyler takets sydöstfångare på mornar/förmiddagar och omvänt på eftermiddagar.Därtill visar takgivare för låg temp vilket innebär att den inte laddar ner energi förrän diffen är mkt högre än jag satt den till - men kanske lönar det sig då att "lura" solfångaren att ladda tidigare genom att sätta tempdiff för start av laddning till 6 ist f 8 grader och även minska diff för stopp?
Imponerande siffra, får du inte för mycket värme då?Hur har du dockat ihop 360'n med tanken?