Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inladdad solenergi senaste mÃ¥naden  (läst 57968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #135 skrivet: 05 oktober 2009, 22:51:29 »
idag står mätaren på 1598 kwh och den togs i drift 7/4 så det blir 6 mdr inladdningssiffrorna för vår, som jag först trodde, överdimensionerade solfångaranläggning.
Idag den 5 oktober laddade fångarna 7 kwh - en ganska solig men lite blåsig höstdag.
Jag tror att orsakerna till det låga utbytet står att finna i dels att fångarna står i olika vädersträck och när sydvästfångarna placerade på vägg, som dessutom är skuggade av en hel del träd, ska ladda måste den uppvärmda glykol-vattenblandningen från sydväst gå upp på taket i sydost, som på kvällen är kallare än tankbotten, innan det går in i tanken. Således blir det t o m kyleffekt i systemet. Energimätaren visar total kylning av tanken 60 kwh på ett halvår. Men att ha dubbla pumpar ansåg inte projektören skulle löna sig energimässigt.
Därtill är centrala södra Småland ganska molnigt och regnigt, inte minst i sommar.
Kanske handlar det också om luft i systemet men jag har inte fattat hur detta löses. VP har varnat nyligen för att kompressorn larmat. Jag har då startat om pumpen och då har den funkat igen.
VP har detta halvår producerat 1266 kwh och tillskottet har gått 257 kwh. Drifttid 233 timmar. Pump och fläkt har en förbrukning på ca 6,3 kwh/dygn eller 1130 kwh på 6 mdr. Total elförbrukning till vp, pump, fläkt, elpatron är 1823 kwh och husets elförbrukning totalt detta första halvår är 3777 kwh. Varav Hh-el således 1954 kwh.
Platt teve som det spelas spel på förutom teve drar ca 0,22 kw och den har varit igång massor. 2 stationära datorer, 3 bärbara och hh-maskiner som visserligen är nya snåla. 1350 w lampor varav 1000 w är 49 st irc-halogenspotar i 12-v system å resten led, g4-halogen och lågenergilampor.
« Senast ändrad: 05 oktober 2009, 23:37:51 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #136 skrivet: 06 oktober 2009, 07:29:32 »
Hej,

Sjönära: Jag satte ju också mi anläggning i drift i våras och har haft problem med luft i systemet. I helgen använde jag en trädgårdspump för att fylla systemet med vatten och glykol. Tidigare har jag bara fyllt med vatten direkt från kranen med en trädgårdsslang. Jag upplevde att jag fick betydligt mycket mindre luft med pumpen och glykol. Nu var det ju mulet och regn hela helgen så jag har inte kunnat se om det stämmer när solen värmer.

Jag har en luftklocka (som går att stänga av med en ventil) på högsta punkten i solslingan. Den sköter det mesta av avluftningen när systemet är nyfyllt. Men ibland får jag också avlufta lite på pumpen.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #137 skrivet: 06 oktober 2009, 23:33:16 »
håkan, hur vet man att det är luft i systemet?
jag har bara antagit det då det står i VP (comfort zones) manual att detta är det vanligaste felet i nya anläggningar och då det varnas el då pumpen stannar orförklarligt. Har då startat om pumpen (dvs stängt av strömmen nån minut) och då har pumpen funkat.
Idag har f ö solen laddat ner ytterligare 7 kwh - hade kanske bort vara mer med tanke på att det varit ganska soligt idag.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #138 skrivet: 19 april 2010, 16:45:25 »
Nu har jag kört min annläggning några dagar och de 4 senaste dagarna har jag plockat ner i snitt 53 kwh per dag enligt datorn.Vill även till lägga att det är halvmulet.Undrar hur det blir en heldag med sol Sc:,h

När jag kollade pÃ¥ datorn för en stund sedan sÃ¥ var det uppe pÃ¥ 58 kwh och det laddar forfarande,,,blir nog nÃ¥gra kwh till innan dagens slut   ,,,,ingen är gladare än jag  Thumbsup

Detta är mycket bätre än vad jag hade trott  :)



Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #139 skrivet: 20 april 2010, 08:42:09 »
Hej,

Sjönära: Ursäkta att jag inte svarat dig. Måste missat ditt inlägg i höstas. Jag märkte av luften genom att pumpen låter mycket mer. Väl avluftat så hör jag inte ens att pumpen går.

Tona: Kul att din anläggning går så bra!

Själv har jag nu min anläggning i drift igen efter ett pumphaveri. Provade en ny metod för att fylla systemet och få bort luften som jag tyckte fungerade mycket bättre. Tack till min Tappens rör för tipset! Vad jag gjorde var att stänga av cirkulationspumpen och låta min trädgårdspump pumpa runt glykol/vatten i slingan ur en öppen tunna. Och låta returen gå tillbkaka till tunnan under vattenytan. Slingan är mao helt öppen. På det sättat försvinner alla små bubblor. Jag lät det stå så och pumpa runt i 3 dygn. Sen stängde jag solslingan och kopplade på cirkulationspumpen. En liten varning bara, täck över solpanelerna först för det är inte säkert att en trädgårdspump klarar av värmen i solsystemet (min slang kollapsade vid första försöket).

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #140 skrivet: 20 april 2010, 16:27:11 »
mycket ot här nu men håkan, kollade igenom din bildblogg på bygget. en sak jag la märke till, du har inga "tallrikar" i taken dvs ingen ventilation? syns det inte på bilderna eller har du faktiskt ingen ventilation?

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #141 skrivet: 20 april 2010, 21:22:05 »
Hej,

Jag insåg i efterhand att jag var lite OT i mitt inlägg.

Ett kort OT svar ocksÃ¥. Kul att du besökt min bildblogg;   Jag har ventilation. :-)   FrÃ¥nluften är pÃ¥ gaveln och tilluft i spaltventiler i fönstren.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #142 skrivet: 20 april 2010, 23:26:31 »
Grattis Tona!

En fråga - vilken temp har kallaste tanken när solen börjar ladda?

Min egen anläggnings låga energiproduktion ca 20 kwh/dag vid soligt aprilväder - inte ens hälften av Tonas - förklaras till en del av att tanken håller lite hög temp. vilket innebär att solen inte kan ge lågtempenergi.
Jag har min varmvattentemp i VP på 55 grader oprioriterad och med 5 gr hysteres, dvs den ska producera vv när tempen sjunker under 50 grader. TIdigare har jag haft den på 50 gr med 2,5 gr hysteres men då klagas det på för kallt vv av duschande och badande fru å dotter. Detta innebär att tanken på mornarna innan solen börjar ladda kan ha en temp på över 40 grader.

Till ytterligare visso har jag som tidigare nämnt fångare i två väderstreck vilket jag trodde skulle vara bra men eftersom vätskan pumpas runt i samma krets så betyder det att sydvästväggens fångare kyler takets sydöstfångare på mornar/förmiddagar och omvänt på eftermiddagar.
Därtill visar takgivare för låg temp vilket innebär att den inte laddar ner energi förrän diffen är mkt högre än jag satt den till - men kanske lönar det sig då att "lura" solfångaren att ladda tidigare genom att sätta tempdiff för start av laddning till 6 ist f 8 grader och även minska diff för stopp?
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #143 skrivet: 21 april 2010, 18:34:23 »
Grattis Tona!

En fråga - vilken temp har kallaste tanken när solen börjar ladda?

Min egen anläggnings låga energiproduktion ca 20 kwh/dag vid soligt aprilväder - inte ens hälften av Tonas - förklaras till en del av att tanken håller lite hög temp. vilket innebär att solen inte kan ge lågtempenergi.
Jag har min varmvattentemp i VP på 55 grader oprioriterad och med 5 gr hysteres, dvs den ska producera vv när tempen sjunker under 50 grader. TIdigare har jag haft den på 50 gr med 2,5 gr hysteres men då klagas det på för kallt vv av duschande och badande fru å dotter. Detta innebär att tanken på mornarna innan solen börjar ladda kan ha en temp på över 40 grader.

Till ytterligare visso har jag som tidigare nämnt fångare i två väderstreck vilket jag trodde skulle vara bra men eftersom vätskan pumpas runt i samma krets så betyder det att sydvästväggens fångare kyler takets sydöstfångare på mornar/förmiddagar och omvänt på eftermiddagar.
Därtill visar takgivare för låg temp vilket innebär att den inte laddar ner energi förrän diffen är mkt högre än jag satt den till - men kanske lönar det sig då att "lura" solfångaren att ladda tidigare genom att sätta tempdiff för start av laddning till 6 ist f 8 grader och även minska diff för stopp?

Jag tackar,,,,jag laddar mot hela ack volymen nu på 1500 liter så tempen är kanske 20-30 grader i tanken på morgonen.Sedan har jag sett att ladd tempen ifrån taket brukar ligga mellan 60-85 grader beroende på vilken tid på dagen.Vad själva start värdena är inställda på vet jag inte då Benny har ställt in allt.Jag skall knappa lite på på panelen så får vi se vad allt är inställt på!!

Värme pumpen har jag nu satt pÃ¥ 45 grader dÃ¥ det nästan hela tiden är över det.DÃ¥ stÃ¥r pumpen still.Allt vatten förvärms i ack tankarna innan det sedan gÃ¥r in i Niben som kickar upp det yttligare om det sÃ¥ skulle behövas.Vid extra värme behov sÃ¥ shuntar även acktankarna över vatten via en laddomat som hÃ¥ller max 60 grader ut,,,,pannan stÃ¥r i princip still redan nu   :) ,,,Det fina med detta är att jag alltid har varm vatten
« Senast ändrad: 21 april 2010, 18:36:39 av Tona »
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #144 skrivet: 29 april 2010, 22:11:58 »
Grattis Tona!

En fråga - vilken temp har kallaste tanken när solen börjar ladda?

Min egen anläggnings låga energiproduktion ca 20 kwh/dag vid soligt aprilväder - inte ens hälften av Tonas - förklaras till en del av att tanken håller lite hög temp. vilket innebär att solen inte kan ge lågtempenergi.
Jag har min varmvattentemp i VP på 55 grader oprioriterad och med 5 gr hysteres, dvs den ska producera vv när tempen sjunker under 50 grader. TIdigare har jag haft den på 50 gr med 2,5 gr hysteres men då klagas det på för kallt vv av duschande och badande fru å dotter. Detta innebär att tanken på mornarna innan solen börjar ladda kan ha en temp på över 40 grader.

Till ytterligare visso har jag som tidigare nämnt fångare i två väderstreck vilket jag trodde skulle vara bra men eftersom vätskan pumpas runt i samma krets så betyder det att sydvästväggens fångare kyler takets sydöstfångare på mornar/förmiddagar och omvänt på eftermiddagar.
Därtill visar takgivare för låg temp vilket innebär att den inte laddar ner energi förrän diffen är mkt högre än jag satt den till - men kanske lönar det sig då att "lura" solfångaren att ladda tidigare genom att sätta tempdiff för start av laddning till 6 ist f 8 grader och även minska diff för stopp?

På vilken nivå laddar du tanken med värmepumpen.Detta kan ju vara en bidragande orsak att du har för hög temp i botten innan solen kan kan värma tanken !! Om jag har 50 grader över inladdning för niben så har jag säkert bara 15-20 i botten på morgonen.Solladdningen börjar då redan vid 21 eller 26 grader med nämnda värdenMen nu laddar de i princip minst 50 grader hela tiden och ju större diff mellan botten temp samt inladdnings temp desto större överföring !!
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #145 skrivet: 19 maj 2010, 22:50:45 »
Ingen större aktivitet i denna trÃ¥den,,,,,,har stämt av nu efter en mÃ¥nads drift och inladdad energi är 1261 kwh  Thumbsup
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #146 skrivet: 20 maj 2010, 06:27:01 »
Imponerande siffra, får du inte för mycket värme då?
Hur har du dockat ihop 360'n med tanken?

Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #147 skrivet: 20 maj 2010, 13:57:50 »
Imponerande siffra, får du inte för mycket värme då?
Hur har du dockat ihop 360'n med tanken?



Nej det funkar skit bra.Jag gör av med allt via vatten byten.Dockningen är gjord efter nibes anvisningar.
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad Ranarike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #148 skrivet: 26 februari 2011, 22:29:13 »
Hej!
Solvärmen ger väl inte jättemycket värme så här års men jag är ändå nöjd.
Jag har 90 sfinxs-rör som står på backen i söder läge lutade 60 grader för bästa resultat höst-vår säsongen.
Jag laddar in värmen via plattvärmeväxlare  (60 grader minimum) i toppen pÃ¥ mina tankar (1000 l) och använder  mig av sfinxs energimätare.
Oktober 275 kwh
Nov 111 kwh
Dec 51 kwh
Jan 135 kwh
Feb 209 kwh tills nu.
Som sagt jag är nöjd.
« Senast ändrad: 26 februari 2011, 22:31:17 av Ranarike »

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
« Svar #149 skrivet: 28 februari 2011, 15:00:38 »
Hej!
Februari riktigt bra 100 tim ca 3,2 - 4 kw efekt. Den bästa februari på min anläggning. ::)
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!