Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inladdad solenergi senaste månaden
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
...
10
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Inladdad solenergi senaste månaden (läst 61230 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kasch
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 151
Karma +0/-0
Kasch
SV: Inladdad solenergi senaste månaden
«
Svar #90 skrivet:
02 december 2008, 13:48:07 »
Citera
Fick c:a 70 kWh i november. Bra början men uselt de tre sista veckorna.
Loggat
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...
Anders S
Expert på värmepump
Antal inlägg: 365
Karma +0/-0
Äntligen Funkar Den!!
Anders S
«
Svar #91 skrivet:
06 december 2008, 08:21:29 »
Citera
Det har ju blivit sånt förbenat Englandsväder här i söder sista åren, bättre det blev lite riktig vinter o lite kyla så det klarnar upp.
Loggat
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #92 skrivet:
06 december 2008, 19:46:15 »
Citera
jaja att ni orkar reflektera över vinterns instrålade solvärme,jag har då anpassat mig efter årstiden =tidig vår,sommar å tidig höst funkar det fint.
sen höst å vinter så räknar jag inte att få in nån effekt att prata om..så är det då här uppe i norr.
tycker största vinsten är att det bara funkar,lyser solen så har jag gratis varmvattenutan att behöva bry mig
Loggat
Kall Kyl
Amatör med solfångare men knappast en
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1390
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #93 skrivet:
13 december 2008, 08:53:12 »
Citera
Jag tror att det beror på att vi
kan
mäta hur dålig den är.
Och ju mer man retar sig på vintermånaderna desto mer kan man glädjas när våren kommer.
Om åtta dagar vänder det och vi går mot ljusare tider
mvh
«
Senast ändrad: 13 december 2008, 08:55:10 av Kall Kyl
»
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
Mossfeldt
Expert på värmepump
Stad/land: Hagfors, Värmland
Antal inlägg: 244
Karma +0/-0
Kön:
Mossfeldt
«
Svar #94 skrivet:
07 februari 2009, 13:43:56 »
Citera
Lyfter den här tråden då jag är väldigt nyfiken.
Hur mycket / lite laddade ni in under januari?
Loggat
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #95 skrivet:
07 februari 2009, 23:09:55 »
Citera
35kWh Thumbsup
Loggat
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.
Mossfeldt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mossfeldt
«
Svar #96 skrivet:
08 februari 2009, 10:56:33 »
Citera
Inte dåligt Kall Kyl.
Ser att du har 2*30 rör från Sfinx och 750 liter. Funderar själv på liknande då det skulle passa vår flvp och behov väldigt bra.
Hur gör du dig av med överskottet under sommaren? Har du mer info om anläggningen? Nyfiken!
Loggat
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #97 skrivet:
08 februari 2009, 13:39:23 »
Citera
Hej,
35kWh är inte mycket skulle behöva 100-falt. Under januari gjorde jag av med över 4000kWh
Har inte haft problem med överskott. Beror väl antagligen på att jag har ganska brant vinkel på rören och att förlusterna ökar ordentligt vid högre temperatur. Jag har väl ca 40m rör t/r mellan fångare och tank. Men jag har testat att partiell förångning funkar. Några gånger medvetet och en gång vid strömavbrott.
Jag laddar in ca 2500kWh på ett år. Vad vill du veta mer?
Jag funderar på att ändra vinkel så att jag får in mer på sommaren och mindre på vintern. Med tre små flickor i familjen inser jag att vv-förbrukningen kommer att öka betydligt. Om jag väljer 40° istället för 70° kanske jag halverar effekten vintertid men vad gör det om jag får 17 eller 35 i december? Undrar hur mycket sämre det är under vår och höst? Ni som har installerat simulatorprogram kanske kan kolla skilnaden vid vid vår- och höst-dagjämning?
mvh
«
Senast ändrad: 08 februari 2009, 13:52:40 av Kall Kyl
»
Loggat
Mossfeldt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mossfeldt
«
Svar #98 skrivet:
08 februari 2009, 14:09:15 »
Citera
4000kWh!
Det är en tredjedel av vår totala årsförbrukning. :,v(
Så just för tillfället skulle inte solfångare ge oss så mycket men blir det familjeutökning så ändras det direkt.
Med "inte dåligt" syftade jag mest på att jag knappast har sett solen under januari månad här hemma i Värmland.
Själv är jag ute efter ett system som kan ge mig en del stöd till värme under hösten och våren samt förvärmning av tvv. Allt under vintern skulle jag se som ren bonus.
Egentligen är jag väl nyfiken på det mesta då jag inte riktigt har lyckats lösa hur ett system skulle byggas hemma hos oss.
Förvärmer du endast varmvatten tex?
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #99 skrivet:
08 februari 2009, 16:04:07 »
Citera
Hej
Den första veckan på året var rätt OK här i södra Värmland (Hammarö). Kallt och klart. Men nu har det inte varit sol på 4 veckor. Har nog laddat ner ungefär lika mycket som Kall Kyl. Man får nog se vintern som en viloperiod om man har solfångare. Men visst, tittar solen fram så laddar det ner energi även om det är kallt ute.
Min egen solfångare tillverkar bara varmvatten eftersom jag har direktel. Värmen tar jag via 2 mindre luft/luftvärmepumpar. Det är lite enklare att räkna hem ett solvärmt varmvattensystem än ett kombisystem eftersom ett varmvattensystem är så enkelt i uppbyggnaden. Jag har lagt ner 37000 kr på allt (2 värmepumpar och solfångare+solvarmvattenberedare), men då har jag byggt solfångaren själv från byggsats och fått 2 värmepumpar installerade av en kylmontör i släkten.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Gäst407
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3104
Karma +3/-6
Gäst407
«
Svar #100 skrivet:
08 februari 2009, 16:41:48 »
Citera
Hej
att vinter anpasssa tycker jag verkar vettigast,det e ju då man vill ha effekt
typ tidig vår å sen höst...
att ha fångarna helt optimerade för sommaren tycker jag verkar va lite knas då instrålad effekt oftast e i överkant och man får trubbel med varmgång
varför ha 155% täcknings grad på sommaren då man behöver det minst...ökar hälldre 30% på hösten å tidig vår då det behövs och gör skillnad..
skulle jag montera i dag blev det ca 75 lutning å rejält med rör gärna 90 120 st
för å få nån effekt att prata om på vår å höst
här uppe i norr börjar det snart att funka februari/mars/aprill börjar fångarna ge märkbart med effekt å man blir lite gladare,kruxet nu e allt grådis och mulet väder
tittar solen fram så finns effekten men det är tyvär inte allt för ofta
Loggat
Kall Kyl
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
kW != kWh
Kall Kyl
«
Svar #101 skrivet:
08 februari 2009, 21:17:34 »
Citera
Vår årsförbrukning av pellets ligger på drygt 20 000kWh
Jag använder solen både till varmvatten och värme. Under "eldnings-säsong" låter jag solfångarna jobba mot det kallaste vattnet så då blir det oftast bara förvärmning men resten av året klarar vi varmvattnet (nätt och jämnt) på bara solen. Jag menar inte att vinteroptimering är dåligt men då borde man ha kraftigt överdimensionerade solfångare och de är fortfarande för dyra för det. (ev med undantag för Lesols självbygg, jag är inte uppdaterad på priserna). Med mer modest yta är det bättre att optimera för vår och höst då man både behöver uppvärmning och samtidigt som soltimmarna inte är helt obefintliga.
Om man kollar på DMI så har januari varit normal i Köpenhamn med totalt 44 timmar sol.
mvh
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #102 skrivet:
09 februari 2009, 15:59:11 »
Citera
Hej
Jag har överdimensionerad solfångare i 45 graders lutning, och det gör att jag har lite fördel höst/vår och på sommaren när det är "varannandagsväder" eller dålig instrålning. Nackdelen är att systemet måste dumpa varmvatten under sommaren, vilket jag försöker undvika genom att koppla t ex diskmaskinen mot varmvatten istället för kallvatten. Har funderat på att koppla även tvättmaskinen mot ljummet vatten (typ 25-30 grader) via en termostatisk blandningsventil.
Lesol 3 AR självbyggen kostar ca 1800-1900 kr per kvm, nära 3000 kr för en 1,65 modul. Med materialsats (styr/regler, givare, crikpum, exp.kärl, flödesmätare, filter etc etc) kostar det utslaget ca 2100 kr/kvm för en 10 kvm solfångare.
Som kuriosa kan jag nämna att 450 kWh/kvm/år på Lesol 3AR enbart gäller för den gamla svartkromskollektorn, men tester är dyra och det har dröjt ända tills nu innan riktiga uppdaterade värden funnits på Lesol 3AR. Men den nya Lazerplatekollektorn från Sunstrip och AR-glas (AR=antireflex) så stiger årsutbytet till 485 kWh(kvm/år). Kanske är också detta i underkant eftersom en försänkt och platsbyggd solfångare som Lesol 3AR i praktiken får mindre värmeförluster runt kanter, baksida och röranslutningar.
Räknar man enbart på Lesol-solfångaren och utan solbidrag så kostar varje kWh 3,92 kr. Jag tvivlar på att man hittar något mer prisvärt än så.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Mossfeldt
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mossfeldt
«
Svar #103 skrivet:
13 februari 2009, 11:23:10 »
Citera
Kall Kyl och Gano, vad har ni för temperaturer ut till panelerna och hur styr ni dom?
Laddar ni med hög eller låg tempdiff? Topp, botten osv?
Är nyfiken på hur en anläggning skulle prestera med väldigt låg temperatur ut mot fångarna. Var det inte någon tråd som handlade om dubbla plattvvx där det konstaterades att verkningsgraden ökade kraftigt vid låg temp och låg diff för laddstart?
«
Senast ändrad: 13 februari 2009, 11:25:57 av Mossfeldt
»
Loggat
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
Gano
«
Svar #104 skrivet:
13 februari 2009, 14:53:06 »
Citera
Hej
Jag laddar enbart mot botten i en VVB med solslinga i botten, den simplaste lösningen som finns. När det är låg instrålning eller få soltimmar så fungerar solfångaren bara som förvärmning. En vvb är kall i botten, i princip samma som kallvattentempen (6-10 grader) eftersom kallvattnet går in där. I regel får man ut mer energi av solen ju lägre temp man laddar mot.
En TVA kramar ut all värme ur vattnet i toppen och skickar in det i botten igen. Principen har vissa likheter med en VVB med solslinga. "Ut med vatten i toppen där det är som varmast och in med kallt vatten i botten".
Kombinationen av varmvatten och uppvärmning är till viss del svårt att förena i ett solvärmesystem. Det blir lätt dyrt, med längre pay-off tid som följd. Varmvattnet kräver lite högre temperaturer medan man vill hålla ner tempen för att få ut mesta möjliga energi ut i husets radiatorer.
Hmmm.
MVH/Gano
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
...
10
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Solenergi
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inladdad solenergi senaste månaden
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 673
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Ewald
ErikB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info