Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renovere hus: Erstatte direct el med gulvvarme  (läst 1052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tillebeck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KlÃ¥gerup
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Renovere hus: Erstatte direct el med gulvvarme
« skrivet: 02 november 2007, 13:48:39 »
Hej

Jeg er just flyttet til Sverige til en villa fra 1973. Der er 150m2 på 1½plan og ekstra 88m2 i bra kälder. Jeg holder på med at efterisolere väggene, så der bliver totalt 22cm isolering. Vind og sidevind efterisoleres til næste år. Vi er to voksne og 3 børn. Ingen kæledyr - endnu ;-) Jeg kender ikke vores forbrug.

Opgave:
Jeg vil bytte direkt el for et vattenburen gulvvärme i hele huset (lav temp). Jeg vil komplementere med solvärme, så jeg kommer til at få en akkumulatortank. Jeg kommer nok til at have en kamin til ved-eldning, som også kan give värme til akkumulatortanken på vinteren og de mørke aftener. Der skal også laves balanceret ventilation.

Värmekilde til vandburen värme...
Luft/vatten må det blive. Der er for langt til berg og min tompt er for lille til jordvärme (total på 500m2). Pellets eller ved er også en mulighed, men jeg ønsker ikke at bruge en masse tid på at varme huset, hvis luft/vatten er ok

Spørgmsål:
  • Hvor meget dyrere (cirka) er luft/vatten end pellets/ved i forbrug? Lad os sige, at jeg nu bruger 25.000KWh til opmärmning
  • Jeg skal ogsÃ¥ have lavet balanceret ventilation (til/fra luft). Bør dette kombineres med luft/vatten VP eller skal jeg bare holde det separat. AltsÃ¥ en passiv värmeveksler til ventilation og sÃ¥ luft/vatten VP til opvärmning?
  • Er det ok at värme direkte pÃ¥ akk.tank med VP og lade styring af VP være baseret pÃ¥ temp. i akk. tank?
  • Jeg har set et dansk firma, som brugte IVT luft/vatten. De anbefalede at man kunne grave slinger ned pÃ¥ tompten til luft til ventilation! Om vinteren ville minus 20 grader luft sÃ¥ blive fx. 0 grader inden det skulle bruges. Og til ventilation pÃ¥ sommeren kunne varmt uteluft køles af jorden inden det blev blæst ind i huset. Er dette en kendt metode? Og fungerer den kun til ventilation eller ogsÃ¥ til VP?
  • Nogle gode idéer til valg af VP?

Håber at få nogle gode svar. Envetuelt bare nogle links til andre tråde, som omhandler det samme.


Mange hilsner,
Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Renovere hus: Erstatte direct el med gulvvarme
« Svar #1 skrivet: 03 november 2007, 15:17:23 »
  • Jag har för mig om att pellets kostar mer än luft/vattenvärmepump i förbrukning, i allafall i södra Sverige.
  • Ska du ha balanserad ventilation är det väl FTX som gäller, man kan kombinera detta med en vattenburen tilluftvärmare kopplad till VP:n.
  • Du kan köra VP:n mot en acktank (fast kondensering) men ska du ha en komplett lösning sÃ¥ rekommenderar jag nog en panna som är anpassad för luft/vattenvärmepump-drift (typ nibe VVM300, IVT 290, Thermia Atria eller IVT EcoEl).
  • Den typen av tilluftvärmning har jag ocksÃ¥ hört talas om, vad jag har hört sÃ¥ funkar det.
  • Har du en hyfsad stor tomt sÃ¥ skulle jag nog ändÃ¥ rekommendera att ta in offerter pÃ¥ jordvärme och jämföra med Luft/vatten. Häng inte upp dig pÃ¥ märkesval utan ta in mÃ¥nga offerter och ta den installatören som verkar bäst.
« Senast ändrad: 03 november 2007, 15:20:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tillebeck

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KlÃ¥gerup
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Renovere hus: Erstatte direct el med gulvvarme
« Svar #2 skrivet: 17 november 2007, 00:20:13 »
Hej Carl N

Tak for svarene.
Jeg vil tage kontakt til en installatør for at høre hvordan jeg skal forholde mig til både at ville have opvarmning og FTX.

Tak for hjælpen
hilsen Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!