hej
mata in värmen i topp å gör 2 utag på tanken det är ju lätt så får du testa dig fram
ett mitt i tanken å ett i botten
jag sätter på att använder du det övre funkar det bättre
pumpen kommer at slå av sig skälv å värma mindre del av tanken
jag har sett en inkoppling som ni vill ha med en pellets panna det funkade då inte riktigt bra
pellets pannan stod å höll acctanken på 60-70grader konstant å solfångarna värmde mer sporadiskt
dom matade in värme i topp på tank å tog ut vattnet i botten följden blir ju att hela tanken måste va varm innan pannan/pumpen stannar av
vitsen e ju att panna/pump ska stängas av då solfångaren börjar leverera effekt det ska inte ske manuellt.
*Nej det är automatiserat i denna anläggningen.
annars har du skaffat dig ett jävla springande å en massa mer jobb.
*Det ska jag inte göra
förmodligen styrs maskinen av tempen på inkommande vatten från tanken då det är nog varmt stannar maskinen
tar du ut vattnet 50 cm från topp eller i mitten på tanken å topp laddar så kommer pumpen att stanna då solfångaren ger effekt
*Rätt.
å det med att pumpen ska gå länge/värma hela tanken ,,,visst det är nog bra ...men varför skaffa solfångare då ?
*För att pumpen ska bara gå på vintern. Och då så hjälper solen till med kw om det finns några.
Solen ska tillverka allt varmvatten,diskvatten,tvättvatten från slutet mars till oktober utan värmepumpen om vädret är normalt.
pumpen kommer ju att göra ditt varmvatten hyfsat billigt ändå
för det e ju i princip det du gör om pumpen ska gå ofta .
Ja jag är med dig.
[/quote]