0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1: Vart hade ni satt in värmepumpens retur till platten? . Så långt ner i mastertanken som möjligt, eller precis över solslingan?.Svar: Koppla så att det går att välja. Så har jag på ved/oljepannan, men av utrymmesskäl så hamnade min retur nästan längst ner för VP:n. Vad som sen blir bäst att köra mot, det får Du testa fram. Tror inte Du behöver köra nedre på sommaren, då behöver Du ju bara nån knuff från VP:n ibland, vilket gör det onödigt att värma hela tanken med VP:n.mvh humlan.
Alla verkar vara inne på att köra så lite som möjligt med värmepumpen, medans jag vill ha den till att få så långa gångtider som möjligt när jag väl använder den. Typ motor som är startad med motorvärmare går billigare, sliter mindre än kallstarter och en massa stopp.Någon som förstår mig?. Sommartid kommer jag bara snurra till kompressorn någon gång så den ej står still för länge.Är det jag som är helt fel ute och cyklar.
Ett tips.Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.Bättre skiktning.Detta är redan klart. precis så har jag tänkt.
Citat från: Anders S skrivet 02 november 2007, 14:43:09Ett tips.Sätt dubbla blandningsventiler på vv slingorna.Om det är tillräckligt varmt i den nedersta slingan så används inte den översta.Bättre skiktning.Detta är redan klart. precis så har jag tänkt.Då gäller att slingorna är anpassade för det, annars så kommer aldrig bara en att kunna växla över all effekt..., så hoppas Du tänkt på det. mvh humlan.