Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ny aktör  (läst 8252 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: ny aktör
« Svar #15 skrivet: 13 november 2007, 21:58:21 »
Väljer man heatpipes, finns iaf möjligheten att enkelt byta till bra vakuumrör. Så har man "otur" å råkar köpa usla rör, sitter man inte i sjön för det..., även om det kan kännas surt, att ha bränt en del pengar på rena skiten..

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: ny aktör
« Svar #16 skrivet: 14 november 2007, 05:32:22 »
Samma rör?
 ???

Liknande kanske men aldrig samma. Om bilderna stämmer kan jag direkt säga att det inte är liknande konstruktion på samlingslådan, heatpipeinfästning, reflektorer, temperaturgivare och vakuumrör. Fel färg = fel material på vakuumrörens insida.

Alla Sfinxrör från hösten 06 och framåt är lasermärkta Sfinx solar längst ner på absorbatorn dvs mellan glasen.


Skulle du kunna förklara för en vanlig dödlig hur och vad som gör de olika heatpiperören sämre eller bättre. Just vad är det som gör att det skiljer mellan olika rör?.

Bra och billigt brukar ju inte gå hand i hand till att börja med.

Skiljer det på absorbatormaterielet?.

Vacuumundertrycket, alltså hur mycket vacuum det är i röret?.Ger det mer eller mindre effekt om det skiljer?.

Heatpipens längd?. Ger det olika effekter?.

Lutningsvinkeln på röret. Alltså det att kondensen rinner ner på ett ställe i heatpipen?. Gör det något till eller ifrån över huvud taget?.

Hur får man ut maximal överföring mellan heatpipen och värmesamlaren i kollektorn?. Är det med värmepasta, och hur mycket effekt tappar man där i % om det inte blir riktigt gjort?.






[/quote]
« Senast ändrad: 14 november 2007, 05:33:55 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: ny aktör
« Svar #17 skrivet: 14 november 2007, 09:27:23 »
Knepet är ju att få in så mycket strålning som möjligt, å sen inte låta den reflekteras ut. Å det är där coatingens kvalitet å utförande kommer in + kvalitén på glaset i sig förstås... Vakuumet har jag aldrig hört att det klagats på, så jag tror inte den delen är så kritisk mellan olika tillverkare, inte heller själva heatpipen verkar vålla några större problem med att tillverka. Men jag vet att det skiljer markant mellan olika typer av coating, å även då kvalitetsmässigt mellan olika tillverkare, det finns det tester som visar... Lutningen kan kanske ha en viss betydelse, men jag har aldrig sett några data på det, så antagligen är det så marginellt att det är försumbart. Självklart ger rörets längs å därmed även heatpipens längd olika effkt på rören, det är ju ytan på absorbatorn som är avgörande för uteffekten om Vi bortser från övriga skillnar i rör. Å självklart är även överväxlingen av värme från haetpipen till kollektorn en kritisk faktor, så slava inte med den delen.., ordentligt med pasta så att det blir full kontakt mellan heatpipe å kollektor alltså... Så där, nu får Sfinxen ta över med "finliret"  :)

mvh humlan.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: ny aktör
« Svar #18 skrivet: 14 november 2007, 18:04:46 »
Skillnader mellan vakuumsolfångare
Det skiljer på absorbationsmaterialet i vakuumrören. Absorbatorn är uppbyggt av olika metallskikt som ger lite olika egenskaper.
Man kan se det ibland på färgen inne i rören. En del är blanka andra färgade. Men även de med samma färg kan ha olika skikt mellan de synliga skikten.
Utsidan KAN skilja något i nyans men det är oftast omöjligt att säga vilken som är vilken.
Skillnaden i temperatur på två olika typer av rör med identisk heatpipe i samma solfångare skiljde 20 grader i röret drift vid test hos SP.
Dvs vid samma drifttemp var den effektivare röret 20 grader varmare inuti än det andra. Sc:,h
Mellan vårt tidigare rör som var bra (då 2:a) och vårt som nu ligger 1: på SP listan. Stor skillnad till alla inblandades förvåning.
Ja vi hade logger under hela provningen just för att se skillnader mellan olika rör vid olika temperaturer. Mätte omgivningstemp, utetemp, temp i röret, vid heatpipeinfästning och givetvis vattentempen i kollektorn.
De nyare rören var också 20% bättre än de tidigare.
Man kan prova olika rör med att fylla de kalla rören med vatten, ställa de i solen med samma förutsättningar, mäta temp och tid och på så sätt räkna ut RÖRENS effektivitet. Räkna med ca 1000w/m2 en solig dag. Rörens belysta  får man mäta upp. Vanligtvis strax under 0,1m2/styck
Även detta test ger samma resultat.

Vilket material absorbatorn skall vara av är vår lilla hemlighet.  ;)

Vakuumet i rören  brukar inte vara några större problem.

Heatpipen kan göra en stor skillnad.  Dels med kontaktytan dels med vald volym/vätska/tryck kombination i själva heatpipen.
Min bild är att många tillverkare inte har rätt mängd vätska i rören. Eller tom fel sorts vätska. Med sämre verkningsgrad för heatpipen.

Monteringen av heatpipen är väldigt viktig precis som Humlan skriver. Ett test med fel värmeledande pasta hos SP blev riktigt dåligt.
Med samma rör ungefär 25% sämre. Med samma vakuumrör, med samma heatpipe och samma kollektor.
Ominstallation med rätt pasta gjorde hela skillnaden.

Prova heatpipe funktionen genom att ta ur ett och sätt nederdelen i hett vatten, ex en kopp kaffe, och håll i överdelen.
Överdelen skall bli varm väldigt snabbt.

Samlingslådan är också viktig. Att ha PU skum i en aluminiumlåda är inte bra.
Det blir varmt och SP kan berätta att det runnit smält PU-skum ur lådor vid inbränningstester.  Det är när solfångaren får stå i solen utan att kylas av vatten för att se att inget vitalt går sönder. Då mäter man också stagnationstemperaturen. I vårt fall fall blev stagnationstemperaturen inne i samlingslådan ca 230 grader. Det är inte många sorters PU skum om tål det ::)
Att byta isolering i lådan när den väl smält är inte helt enkelt. Det skall vara värmetålig isolering. Ex mineralull.
annars kan man sitta med en oisolerad solfångare utan att veta om det. Och då blir det dubbelt fel med värmeledande aluminium i en oisolerad låda..

Egna tyckanden:
Reflektor ger vindfång och samlar löv, barr och snö. Inget bra. Kostar dessutom en hel del och ger bara nytta så länge inte rören skuggar reflektor.
Heatpipe jämfört med u-pipe: Vad händer en solig dag om pumpen av någon anledning inte går? Inget bra.... Heatpipe föredrar på våra höga latituder. Ser mer att u-pipe är för användning nära ekvatorn där solen står rätt upp och u pipen då blir liggande.

Det vanligaste felet är isoleringen eller rättare sagt, brist på isolering. Det är tyvärr alldeles för vanligt att man tror att det är isolerat men om man tar sig en närmare titt har isoleringen gått sönder, smält, glipar eller blivit våt.  Eller som en kund som anlitade en rörfirma som isolerade med 5 mm isolering utomhus. ???





Utloggad Anders S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: ny aktör
« Svar #19 skrivet: 14 november 2007, 20:57:20 »
Jaaa. Det är många handtag på ett järnspett!. 


Jag ska kolla mina heatpipe vid montering samt hela glasrören med pipen i, så inget är kasst redan där.


Sen får vi se hur det blir. Isolering och pasta tror jag också många gör bort sig på.


9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: ny aktör
« Svar #20 skrivet: 15 november 2007, 01:17:53 »
Skillnader mellan vakuumsolfångare
Det skiljer på absorbationsmaterialet i vakuumrören. Absorbatorn är uppbyggt av olika metallskikt som ger lite olika egenskaper.
Man kan se det ibland på färgen inne i rören. En del är blanka andra färgade. Men även de med samma färg kan ha olika skikt mellan de synliga skikten.
Utsidan KAN skilja något i nyans men det är oftast omöjligt att säga vilken som är vilken.
Skillnaden i temperatur på två olika typer av rör med identisk heatpipe i samma solfångare skiljde 20 grader i röret drift vid test hos SP.
Dvs vid samma drifttemp var den effektivare röret 20 grader varmare inuti än det andra. Sc:,h
Mellan vårt tidigare rör som var bra (då 2:a) och vårt som nu ligger 1: på SP listan. Stor skillnad till alla inblandades förvåning.
Ja vi hade logger under hela provningen just för att se skillnader mellan olika rör vid olika temperaturer. Mätte omgivningstemp, utetemp, temp i röret, vid heatpipeinfästning och givetvis vattentempen i kollektorn.
De nyare rören var också 20% bättre än de tidigare.
Man kan prova olika rör med att fylla de kalla rören med vatten, ställa de i solen med samma förutsättningar, mäta temp och tid och på så sätt räkna ut RÖRENS effektivitet. Räkna med ca 1000w/m2 en solig dag. Rörens belysta  får man mäta upp. Vanligtvis strax under 0,1m2/styck
Även detta test ger samma resultat.

Vilket material absorbatorn skall vara av är vår lilla hemlighet.  ;)

Vakuumet i rören  brukar inte vara några större problem.

Heatpipen kan göra en stor skillnad.  Dels med kontaktytan dels med vald volym/vätska/tryck kombination i själva heatpipen.
Min bild är att många tillverkare inte har rätt mängd vätska i rören. Eller tom fel sorts vätska. Med sämre verkningsgrad för heatpipen.

Monteringen av heatpipen är väldigt viktig precis som Humlan skriver. Ett test med fel värmeledande pasta hos SP blev riktigt dåligt.
Med samma rör ungefär 25% sämre. Med samma vakuumrör, med samma heatpipe och samma kollektor.
Ominstallation med rätt pasta gjorde hela skillnaden.

Prova heatpipe funktionen genom att ta ur ett och sätt nederdelen i hett vatten, ex en kopp kaffe, och håll i överdelen.
Överdelen skall bli varm väldigt snabbt.

Samlingslådan är också viktig. Att ha PU skum i en aluminiumlåda är inte bra.
Det blir varmt och SP kan berätta att det runnit smält PU-skum ur lådor vid inbränningstester.  Det är när solfångaren får stå i solen utan att kylas av vatten för att se att inget vitalt går sönder. Då mäter man också stagnationstemperaturen. I vårt fall fall blev stagnationstemperaturen inne i samlingslådan ca 230 grader. Det är inte många sorters PU skum om tål det ::)
Att byta isolering i lådan när den väl smält är inte helt enkelt. Det skall vara värmetålig isolering. Ex mineralull.
annars kan man sitta med en oisolerad solfångare utan att veta om det. Och då blir det dubbelt fel med värmeledande aluminium i en oisolerad låda..

Egna tyckanden:
Reflektor ger vindfång och samlar löv, barr och snö. Inget bra. Kostar dessutom en hel del och ger bara nytta så länge inte rören skuggar reflektor.
Heatpipe jämfört med u-pipe: Vad händer en solig dag om pumpen av någon anledning inte går? Inget bra.... Heatpipe föredrar på våra höga latituder. Ser mer att u-pipe är för användning nära ekvatorn där solen står rätt upp och u pipen då blir liggande.

Det vanligaste felet är isoleringen eller rättare sagt, brist på isolering. Det är tyvärr alldeles för vanligt att man tror att det är isolerat men om man tar sig en närmare titt har isoleringen gått sönder, smält, glipar eller blivit våt.  Eller som en kund som anlitade en rörfirma som isolerade med 5 mm isolering utomhus. ???






Ringer dig Fre.16/11 med förslag på förbättring på samlingslådan, grundläggande.

Mvh
Leif Kuula
Skärblacka
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: ny aktör
« Svar #21 skrivet: 20 november 2007, 16:03:58 »
Har denna varit uppe tidigare:

www.greenenergy.se

?
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Solei69

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: ny aktör
« Svar #22 skrivet: 03 januari 2008, 10:40:56 »
Jag har ringt och pratat med Verktygsboden i november månad och enligt deras säljare då var dessa inte testade och inte godkända för bidrag men det beror kanske på vem man pratar med.

Det finns vakuumsolfångare med vanligt vatten inuti heatpipen, fungerar alldeles utmärkt.


Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1390
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: ny aktör
« Svar #23 skrivet: 03 januari 2008, 12:55:50 »
Det finns vakuumsolfångare med vanligt vatten inuti heatpipen, fungerar alldeles utmärkt.
Vad är det annars då, om det inte är vatten?
Sfinx har vatten i sina tror jag?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!