Har ett nyanskaffat radhus från -63 och behöver lite råd rörande alternativ till dagens uppvärminigssystem. Huset har idag:
2 plan (bägge ovan mark), ingen vind, 136 kvm totalt, planlösningen är numera öppen, ffa på övervåningen.
2 glas fönster
vattenburet värmesystem (tunna radiatorer)
oljepanna: Gustavsbergs VP 600 (antagligen original dvs. från -63)
Uppvärmningskostnaden enl mäklaren ligger på 24'000 kr/år
Placering: Huddinge kommun i Stockholm län
Har kikat runt här på forumet och kan se fördelar med allt som jag också kan se nackdelar med
Byta till luft/luft ger bra inomhus luft även om skorstenen inte längre värms upp av pannan, varmvattnet kan en separat VV-beredare stå för och till de "svinigt" kalla dagarna plockar man fram ett par oljefyllda elradiatorer för stödvärme. Nackdelen är att man inte nyttjar de befintliga radiatorerna.
Luft/vatten skulle nyttja de befintliga radiatorerna (tror jag om de inte är för klena för att ge tillräcklig värme då VP om jag fattat allt rätt inte ger högre uttemp på vattnet än 55 grader). Ventilationen bör väl då antagligen ses över då skorstenen inte längre värms upp. Problemet blir väl de "svinigt" kalla dagarna? Värmen kan man ju iofs stödja med oljefyllda elradiatorer igen men det är trist att duscha kallt
Svärfar tycker att man ska satsa på en elpanna som framöver kan anslutas till en luft/vatten VP (antar att det är en CTC lösning han kollat på) men jag känner att det är lite sisådär.
Som stödvärmekälla kan jag också tänka mig en nyare snyggare braskamin med lite täljsten och sånt.
Jag tar gärna emot synpunkter, funderingar och förslag. Ska sanningen fram handlar det en hel del om slantar och även om en stor investering nu ger i långa loppet bästa ekonomin kan jag tänka mig det omvända. Alltså lite mindre besparing men också en lägre grundinvestering. Vad tror ni kloka människor?
Mvh, Johan