Hejsan experter!
Här kommer mina tankebanor som jag vore tacksam till kommentarer på:
Har köpt ett äldre hus på 120 m2 (1 1/2plans)
Värmesystemet idag består av en CTC V25 keramisk vedpanna med sammanlagt 2000 liter i 500 liters ackumulatortankar
och ett Laddomat 4030 system till detta. Ålder på systemet 7 år. Ingen elpatron monterad i pannan.
Har jag tillgång till billig ved så rent kostnadsmässigt är jag nöjd med systemet.
Men...
Har ett jobb som innebär resor måndag till fredag och en sambo som inte kan tänka sig att sköta det där med eldning
när jag är borta fyra nätter. Valet då är ju om det är billigare att byta sambo än att komplettera systemet...
Nu var det inte det jag funderar på i denna tråd.
Första tanken var naturligtvis att sätta in en elpatron i pannan och låta Laddomaten styra inkoppling av den efter
att den tömt ackarna på värme. Men varför inte koppla in en luft/vatten som komplement istället?
Med tanke på det användningsområdet jag planerar siktar jag på en billig lösning och vill inte ha vatten cirkulerande
utanför huset. Normalt värmer jag tankarna helt på söndag kväll vilket klarar sig två dygn då om inte
allt för kallt (Blekinge, och välisolerade tankar) Nästa eldning fredag kväll. Så behöver ett system för att värma ca 3 dygn per vecka.
Eftersom jag värmer upp pannan till drygt 80 grader varje vecka känner jag mig inte direkt orolig för att ligga med relativt
låg temp på pannan under veckan, map legionella risk annars.
Sen får man ju fundera lite på hur koppla ihop det hela, skall ju helst fungera med automatik,
att man låter Laddomatens styrsignal för elpatronen dra igång värmepumpen men ser ju inga direkt
problem med det. Eftersom jag fortfarande kommer att ha veden som huvudsaklig energikälla kan
jag inte räkna hem annat än budgetmodeller såsom tex.
www.energicentra.nu eller liknande.
Någon som gjort liknande??
Samtidigt kopplar jag säkert in en patron i pannan som backup också när man ändå är inne och rotar i det.
Min grundtanke är att låta värmepumpen jobba mot enbart pannan som ju är 285 liter eller nåt sånt.
Tacksam för tips o kritik