Hej!
För två veckor sedan flyttade jag och min sambo in i ett nybyggt radhus, 143 kvm 2 plan med vattenburen uppvärmning, golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan. All uppvärmning sköts av en IVT 490 och vi bor i nära den sydskånska kusten.
Under vecka 1 upplevde jag att elpatronen gick in allt för ofta. Är nybörjare på värmepumpar och började därför leta info på nätet och fann då detta fantastiska forum. Jag försökte följa inställningstips härifrån med helt öppna rumstermostater, ekonomidrift och styra innetemperaturen helt via värmekurvan. Efter att hållit på med värmejustering ett par dagar utan större märkbar skillnad i temperatur (elpatronen går dock in mer sällan) hittade jag en termostat/regulator till. En LK Styr med ute- och framledningsgivare som sitter återkopplad till shuntgruppen.
- Skall LK Styr också öppnas fullt för att VP skall fungera optimalt? LK Styr har en maxinställning på 26 grader (nuvarande 21 grader).
- Kan jag koppla bort LK Styr helt och hållet, dvs göra den strömlös? Hur påverkas shunten i så fall?
- Kan jag även helt koppla bort LK Rumstermostaterna NO/LK Ställdon NO istället för att hålla dem helt öppna?
Mvh /Marcus