Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av min Oljepanna  (läst 5859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Byte av min Oljepanna
« skrivet: 31 oktober 2007, 13:01:48 »
Tja, behöver lite tips inför beslutet att byta värmesystem.
Har precis köpt huset, ca 150 kvm byggår 1940. 75 kvm ovan jord och 75 kvm inredd källare. Idagsläget eldas med olja, med förbrukning om ca 3 kubik per år.
Jag har tagit in offert på fjärrvärme och Luft/vatten pump, men är för novis för att fatta ett bra beslut kring vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Vad ligger årskostnaden i dags läget på fjärrvärme, kontra luft/vatten pump?
Offert för Luft/vatten ligger på 105´, + 7´ för demontering av oljepanna + tank. Offert för fjärrvärme ligger på drygt 50´.
Kommer jag att göra en så pass stor vinst iom att skaffa luft/vatten pump, så att det är värt att lägga 60 tusen till på installationen? Huset har även en fungerande kakelugn som komplement, och vi planerar att installera ännu en braskamin nere i källaren som ett till komplement...
Tacksam för tips från ngn som är mer insatt.
//J

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2007, 15:15:20 »
Det där med fjärrvärme beror på vilken kommun du bor i, i Stockholm kostar fjärrvärmen ca 1 kr/kWh och i Luleå ca 30 öre/kWh.

Så frågan är i vilken kommun du bor i?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2007, 16:34:03 »
Jag tolkar det som att oljan fungerar. Docka då på en l/v med fast kondensering, ex ecoair 107. Detta är den i särklass bästa investeringen du kan göra. Visst är isoleringen sämre på en äldre panna, men litet spillvärme i källaren kan behövas. Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.

Själva 107 och rör, cirkulationspump, isolering och fundament skall stanna på 40-50 tusen. Jobbet går på 4-8 timmar, beroende på hur bökigt det är. ( Man skall gräva ner 2 betongstenar eller liknade som fundament, ställa upp maskinen, borra hål i yttervägg, dra 2 rör som med cirkulationspump och var sin ventil och T-koppling kopplas på pannan. CTC rekommenderar flexislang, men de behövs egentligen inte. Rören skall isoleras och kabeln som följer med skall anslutas till 3-fas. Klart!)

Jag förutsätter att du har en hyfsad shuntautomatik och/eller termostatventiler på raddar. För varmvatten kan du sedan behöva en mindre beredare efter pannan.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2007, 16:53:02 »
Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.

Hur räknar du här? En ecologic kostar omkring 6 -7 000 kr sÃ¥ dÃ¥ borde den vara avbetald pÃ¥ 2 -3 Ã¥r eller  Sc:,h

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2007, 17:04:15 »
Jag tycker priset du fått ligger lite väl högt. Du borde kunna få en EcoEl 1550 och en EcoAir 107 installerad plus borttagning av pannan för 90-100 000:- och sedan bli av med tanken för 5-6 000:-.

Med dom grejorna borde du klara värme och varmvatten på 10-11 000 kWh. Då har du allt nytt och rent och snyggt.

Annars har du ju alternativet enligt "Harken" som också funkar helt ok, och du kommer undan betydligt billigare, och kommer säkert att klara värmen nästan lika billigt på det sättet.

Jag tror mer på något av detta, än på fjärrvärmen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2007, 17:16:11 »
Inte för att såga ngn speciell lekman, men inom detta område finns det fruktansvärt många vargar på marknaden som gör allt vad de kan för att "tjäna" pengar och inte tänker det minsta på kunden och vad som är bäst för denne. Visst, du får för 105´ en fungerande anläggning, men för 40´-50´ mindre en annan variant som funkar i princip lika bra.

Min rekomendation är att du tar dit flera installatörer för bedömmning och offertläggande, och nämn gärna för dem de förslag som nämnts här skall du få se att offerterna ser annorlunda ut.

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Jonan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2007, 18:24:39 »
Tack för alla tips. NÃ¥gon som kan tipsa om en bra distributör/installatör i Uppsala? 

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2007, 18:40:52 »
Grolim!

Jag har inte räknat så noga denna gång, men vi har haft det uppe i flera andra trådar. För mig skulle en styr innebära att jag får bygga om min panna/shunt en del och det går alltid åt litet prylar och kanske timkostnad, så det rör sig om ca 10000 kr. Jag själv skulle inte spara mer än 1000-1500 och då lönar det sig aldrig.

Om man har ren golvvärme och därmed ett lÃ¥gtempsystem skulle det kanske betala sig bättre,  men dÃ¥ kan man ju förstÃ¥s ha fast kondensering vid lÃ¥g temp hela Ã¥ret.

Jag tycker att flytande är litet teknikfixering och har man en panna med tillräcklig volyn som inte läcker är det enda sunda att docka på en l/v till lägsta kostnad och köra så länge det går. Betalar sig på 2-3 år.

Jag testade litet förra vintern: låg kondenseringstemp innebär mer el in i VVB och hög kondenseringstemp mindre el i VVB men sämre COP. Det blev ingen skillnad i elförbrukning, så det jämnar nog ut sig om man har en normal mix mellan tappvatten och uppvärmning.

Allt detta sagt för den som snabbt och enkelt vill ha en kraftig minskning i elkost och inte har speciellt intresse av VP. Om/när pannan pajar/läcker så är det en helt annan fråga...

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2007, 18:47:32 »
Då är jag med på banan... Har kollat runt lite i trådarna som du nämner och förstår nu hur du menar.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2007, 19:21:39 »
Jag tolkar det som att oljan fungerar. Docka då på en l/v med fast kondensering, ex ecoair 107. Detta är den i särklass bästa investeringen du kan göra. Visst är isoleringen sämre på en äldre panna, men litet spillvärme i källaren kan behövas. Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.
Det dumma är att det mesta spillvärmen går ut genom skorstenen om man inte pluggar rökröret. Pannan är ju helt oisolerad invändigt och det går många goa kW till kråkorna. Jag har mätt upp att det går 3-4 liter sommartid bara till vv.
 
Det finns också risk att varmvattnet inte räcker till eftersom pannan är gjord för att jobba med 70-80 grader. Testa först att sätta elpatronen på 45 grader och se hur det funkar.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2007, 21:52:58 »
Eftersom jag fortfarande toppeldar litet olja ibland (har några hundra liter kvar) är min skorsten i drift.

Vad gäller temp, kan jag hålla min panna mellan 55 och 60° på en litet "trimmad" ecoair. VV från slingan i pannan laddar sedan en liten VVB, på vintern har jag på VVB och på sommaren kör jag VVC och det blir då en förrådstank.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #11 skrivet: 01 november 2007, 06:41:52 »
Hej!

Och hur trimmar man en ECOAIR ???

//Micke
ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #12 skrivet: 01 november 2007, 09:55:19 »
Jag har skrivit om det på andra trådar på ctc, de heter tweaking. Man lurar returgivaren att tro att vattnet är kallare än det är med ett motstånd i serie. Sedan gäller det att ha rätt flöde så inte pressostaten löser ut. COP blir givetvis litet lägre, men denna inställning har jag bara när det är varmt ute och när det blir litet kallara går ecoair dygnet runt med en jämvikt kring 40-44°. Då spelar givaren ingen roll. Sedan toppar jag vid behov med l/l som också är för sommarkyla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #13 skrivet: 01 november 2007, 12:37:53 »
Tack för alla tips. NÃ¥gon som kan tipsa om en bra distributör/installatör i Uppsala? 


Jaha... Uppsala, varning för fjärrvärme i så fall, Vattenfall verkar kunna sko sig på fjärrvärmekunderna...

Jag skulle nog ändå föredra dockning med flytande kondensering enligt denna princip (funkar bra men andra märken än nibe också).

http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-5.pdf

Anledningen är att många har oljepannor med liten vattenvolym och att köra med fast kondensering mot en sån funkar dåligt, det blir dåligt med varmvatten och många start/stopp.
« Senast ändrad: 01 november 2007, 12:47:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Byte av min Oljepanna
« Svar #14 skrivet: 01 november 2007, 14:14:24 »

1)Principsskissen gäller väl även för fast kondensering?

2)Varför ger det färre start/stopp?

3)Varför blir det bättre VV såhär?

4) En styr kostar som en billig L/L som man kan toppelda med. Tror aldrig att flytande ger samma besparing OCH INGEN AC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!