Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: co2 + vedeldning  (läst 2678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
co2 + vedeldning
« skrivet: 31 oktober 2007, 11:30:08 »
Går det att kombinera en sanyo co2 pump och vedeldning i panna med acktankar, eller måste man köra dom som 2 skilda system?

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: co2 + vedeldning
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2007, 12:31:02 »
Hej Skalman,

Vad jag förstått går det inte att kombinera ihop co2 med vedeldning.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: co2 + vedeldning
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2007, 15:18:00 »
Varför inte?
CO2 är ju i princip samma panna som CTC, som har en anslutning på pannan där man t ex borde kunna ansluta en vedeldad acktank via laddomat? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: co2 + vedeldning
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2007, 16:22:54 »
Menar du att man kör vattnet frÃ¥n acktanken till co2 pumpens tank? ved pannan är idag kopplad till acktankarna via en laddomat 21.HÃ¥ller pÃ¥ att installera en co2 pump som jag tänkte köra pÃ¥ sidan som ett eget system och sätta dit kranar sÃ¥ att man kan växla mellan att elda med ved eller köra co2 pumpen.Men kan man kombinera dom skulle det ju fungera smidigare sÃ¥ om nÃ¥n har ett förslag pÃ¥ hur dom kan kopplas ihop sÃ¥ skulle jag vara tacksam. Har fram till idag kört en nibe 301 frÃ¥nluftsvärmepump pÃ¥ sidan har dÃ¥ kopplat bort acktankarna med kranar när jag kört den till värmen,annars har den bara varit inkopplad pÃ¥ varmvattnet som först gÃ¥tt via acktanken sen till pumpen sÃ¥ om  jag har eldat sÃ¥ har den inte behövt värma vattnet

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: co2 + vedeldning
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2007, 16:25:20 »
Så här säge KCC:
Kan man använda alternativa värmepannor tillsammans med SANYO CO2 värmepump.
Om man önskar behålla sin nuvarande panna så måste man utrusta den med
Avstängningsventiler och parallell ansluta den. Man kan INTE använda dem samtidigt.
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: co2 + vedeldning
« Svar #5 skrivet: 01 november 2007, 07:52:22 »
Hallå,

Jag tror att vedeldning tillsammans med CO2an går alldeles utmärkt om man tänker till lite när man kopplar ihop systemen. Eftersom CO2an är känslig för (ej optimalt) med höga inloppstemperaturer så kan man/bör man således inte koppa ihop systemen via den nedre delen av pannan. Det jag funderat på är att ladda en acktank från min vedpanna (som jag fn inte använder) och sedan ladda co2 pannan uppifrån (d.v.s. använda expansionsledningen för tillopp) och returen till VP som retur. Då kan jag använda vedpannan med sin ack som spetsvärme samtidigt som jag inte petar på den nedre delen av CO2 pannan, och därmed ger VP rätt driftsförutsättningar.

Men, man behöver ju två olika laddomater (en från vedpanna till acktank och en till till co2 pannan) - så det blir en del kostnader för att få till detta. Själv tycker jag att det fungerar så pass bra med bara VP att jag helt enkelt inte orkar hålla på med vedeldning etc. Bara nån gång när det är riktigt svinkallt ute skickar jag in några vedträn och koppar in vedpannan mot värmesystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!